GİRİŞ VE AMAÇ: İkiz bebeklerde başarılı bir şekilde emzirmenin gerçekleştirilmesini sağlayan en önemli faktörlerden biri de annenin emzirme niyetidir. Bu çalışma "İkiz Bebek Bekleyen Gebelerde Emzirme Niyet Ölçeği"nin geliştirilmesi, geçerlik güvenirliğinin test edilmesi ve antenatal dönemde verilen emzirme eğitiminin ikiz bebek bekleyen gebelerin emzirme niyeti üzerine etkisinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. GEREÇ VE YÖNTEM: Metodolojik ve deneysel olarak planlanan araştırma, Sakarya ilinde bir eğitim ve araştırma hastanesinde Haziran 2016-Aralık 2017 tarihleri arasında yapılmıştır. Çalışmanın örneklemini ölçek geliştirme aşamasında 105, çalışma grubunda 38 ikiz bebek bekleyen gebe oluşturmuştur. Ölçek geliştirme aşamasında veriler Tanıtıcı Bilgi Formu-I ve geliştirilen ölçek taslağı, çalışma grubunda Tanıtıcı Bilgi Formu-II ve "İkiz Bebek Bekleyen Gebelerde Emzirme Niyet Ölçeği" kullanılarak toplanmıştır. Çalışma grubundaki gebelere görsel eğitim araçları kullanılarak birebir emzirme eğitimi verilmiştir. Veriler IBM SPSS Statistics 23 ve IBM SPSS AMOS 23 programına aktarılarak açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi, iç tutarlılık katsayısı, test-tekrar test yöntemi, yüzdelik, ortalama, bağımsız t testi, bağımlı örneklem t testi, ANOVA analizleri kullanılarak değerlendirilmiştir. BULGULAR: Gebelerin yaş ortalaması 29,84±5,63 (min:20 max:42)'tür. Ölçeğin yapı geçerliliğinde; Kaiser-Meyer-Olkin değerinin 0,817 ve ölçeğin faktör analizi için uygunluğunu gösteren Barlett's Testinin anlamlı olduğu bulunmuştur (p<0.01). Ölçeğin 7 madde ve tek faktörden oluştuğu belirlenmiştir. Ölçeğin doğrulayıcı faktör analizi modeline ilişkin uyum indeks değerleri χ2/df=2,153, GFI=0,927, IFI=0,927, CFI=0,925, SRMR=0,058 ve Cronbach alfa katsayısı 0,82 olarak saptanmıştır. Antenatal dönemde verilen emzirme eğitimin ikiz bebek bekleyen gebelerin emzirme niyeti üzerine etkili olduğu belirlenmiştir (p<0,05). SONUÇ: Çalışma, geliştirilen ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı olduğunu göstermiştir. İkiz bebek bekleyen gebelere verilen emzirme eğitiminin emzirme niyetlerine etkili olduğu bulunmuştur.
INTRODUCTION AND AIM: Breastfeeding intent of mother is one of the most important factors which ensure a successful breastfeeding for twin babies. This study was performed to develop and test the validity and reliability of ''Breastfeeding Intent Scale in Twin Expecting Pregnancy'' and to determine the effect of breastfeeding education provided at the antenatal period on breastfeeding intent of pregnant women who expect twins. MATERIAL AND METHOD: The research which was planned methodologically and experimentally was carried out at a training and research hospital in Sakarya Province of Turkey between June 2016 and December 2017. 105 pregnant women who expect twins constituted the sample of research at the scale-developing stage and 38 pregnant women who expect twins constituted the sample of research for the working group. At the scale-developing stage, data was collected by using Introductory Information Form-I and developed scale draft and in the working group, by using Introductory Information Form-II and ''Breastfeeding Intent Scale in Twin Expecting Pregnancy''. Pregnant women in the working group received one-to-one breastfeeding training by using visual teaching materials. Data was evaluated via IBM SPSS Statistics 23 and IBM SPSS AMOS 23 programs by using exploratory and confirmatory factor analyses, internal consistency coefficient, test- retest method, percentile method, average method, unpaired t test, paired sample t test and ANOVA analyses. RESULTS: The average age of the pregnant women is 29,84±5,63 (min:20 max:42). It is found that Kaiser-Meyer-Olkin value for the construct validity of scale is 0,817 and Barlett's Test which demonstrates the suitability of the scale for factor analysis is meaningful (p<0.01). It is determined that scale consists of 7 clauses and sole factor. Fit index values of scale concerning confirmatory factor analysis model are detected as χ2/df=2,153, GFI=0,927, IFI=0,927, CFI=0,925 and SRMR=0,058 and Cronbach alpha internal consistency reliability coefficient is detected as 0.82. It is determined that breastfeeding education provided at the antenatal period has an effect upon breastfeeding intent of pregnant women who expect twins (p<0,05). CONCLUSION: This study demonstrates that the scale developed for this study is a valid and reliable measurement instrument. In addition to this, it is determined that breastfeeding education provided to pregnant women who expect twins affects their breastfeeding intents.