Bu tez, Antik Çağ'dan günümüze retorik tarihini inceleyerek, politik retoriğin dijital çağda sosyal medya platformları üzerindeki dönüşümünü ele almakta, retorik, siyasal iletişim ve dijitalleşme alanlarında yeni bir perspektif sunarak, politik söylem ve stratejilerin güncel toplumsal ve teknolojik dinamikler doğrultusunda nasıl evrildiğini incelemektedir. Çalışma, Türkiye'de 2024 Yerel Seçim dönemi kapsamında İstanbul Büyükşehir Belediye Başkan adayları Murat Kurum ve Ekrem İmamoğlu'nun Instagram paylaşımlarını analiz ederek, politikacıların sosyal medyada kullandığı retorik stratejiler üzerine odaklanmaktadır. Retorik, etkili iletişim ve iknanın temel bir aracı olarak tarih boyunca siyasal iletişimde önemli bir yere sahip olmuştur. Dijitalleşmeyle birlikte ise retorik pratikleri sosyal medya platformlarında görsellik ve anlık etkileşim unsurlarıyla yeniden şekillenmiştir. Bu bağlamda çalışmada, sosyal medyanın Instagram platformunda politikacıların günümüzde retorik perspektifinde nasıl bir strateji geliştirdikleri, hangi ikna unsurlarını kullandıkları incelenmiştir. Araştırmanın amacı, dijitalleşen ve görselleşen dünyada politikacıların retorik stratejilerini ortaya koymaktır. Çalışma, politik söylemlerin ethos, pathos ve logos unsurlarını temel alarak, Teun Van Dijk'ın eleştirel söylem analizi yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulguları, politikacıların günümüzde Instagram'da pathos yönelimli ve manipülasyona yönelik bir siyasal retorik stratejisi geliştirdiklerini göstermektedir.
This thesis examines the history of rhetoric from antiquity to the present day, discusses the transformation of political rhetoric on social media platforms in the digital age, offers a new perspective on rhetoric, political communication and digitalization, and examines how political discourse and strategies evolve in line with current social and technological dynamics. The study focuses on the rhetorical strategies used by politicians on social media by analyzing the Instagram posts of Istanbul Metropolitan Mayor candidates Murat Kurum and Ekrem İmamoğlu in the context of the 2024 Local Elections in Turkey. Rhetoric has had an important place in political communication throughout history as a basic tool of effective communication and persuasion. With digitalization, rhetorical practices have been reshaped with visuality and instant interaction on social media platforms. In this context, this study examines how politicians develop a strategy and which elements of persuasion they use on the Instagram platform of social media from a rhetorical perspective. The aim of the study is to reveal the rhetorical strategies of politicians in a digitalized and visualized world. The study was conducted using Teun Van Dijk's critical discourse analysis method based on the ethos, pathos and logos elements of political discourse. The findings of the study show that politicians today develop a pathos-oriented and manipulative political rhetorical strategy on Instagram.