Açık Akademik Arşiv Sistemi

Ortaokul Öğrencilerinin İnternet Kullanımı ve Ebeveynlerinin Dijital Ebeveynlik Farkındalıklarının İncelenmesi = An Examination Of The Internet Use Of Middle School Students And Their Parents' Digital Parenting Awareness

Show simple item record

dc.contributor.advisor Doçent Doktor Çiğdem Çalapkulu
dc.date.accessioned 2025-09-22T11:21:04Z
dc.date.available 2025-09-22T11:21:04Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.citation Çelik, Doğan. (2025 ). Ortaokul Öğrencilerinin İnternet Kullanımı ve Ebeveynlerinin Dijital Ebeveynlik Farkındalıklarının İncelenmesi = An Examination Of The Internet Use Of Middle School Students And Their Parents' Digital Parenting Awareness. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12619/103256
dc.description 06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.
dc.description.abstract Günümüzde internetin bireyler üzerindeki etkileri incelendiğinde, fiziksel, ruhsal ve sosyal olarak bazı etkilerinin olduğu görülmektedir. Dijital dünya, kullanıcılarına olumlu ya da olumsuz bazı yönler sunmaktadır. Çocuk kullanıcılar bilişsel ve psikolojik anlamda olgunlaşmalarını tamamlamadıkları için olumsuzluklar karşısında en büyük risk grubunu oluşturmaktadır. Bu durum karşısında ebeveynlerin dijital ebeveynlik becerilerine sahip olmaları çocukların internetin olası risklerine karşı korunmasında önemli bir yere sahiptir. Çalışmada, ortaokul öğrencilerinin internet teknolojilerini kullanma biçimleri, aile içi iletişimin çocuğun internet kullanma biçimini nasıl şekillendirdiği ve ebeveynlerin dijital ebeveynlik farkındalıkları ele alınmıştır. Bu kapsamda araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin internet kullanma biçimleri ile ebeveynlerinin dijital ebeveynlik tutumlarının nasıl şekillendiğini ortaya koymaktır. Nitel araştırma olarak tasarlanan bu çalışmada fenomenolojik desen kullanılmıştır. Çalışmada veri toplama tekniği olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu ile amaçlı örnekleme yöntemine uygun ortaokul öğrencisi 18 çocuk ve bu çocukların ebeveynleri 18 kişi olmak üzere toplam 36 kişi ile görüşmeler yapılmıştır. Görüşmecilerden elde edilen veriler MAXQDA nitel veri analiz programına yüklenerek analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre dijital ebeveynlik farkındalığı yüksek olan ebeveynlerin, çocuklarını doğru internet kullanma yönünde yönlendirdikleri, farkında olma rolü kapsamında internetin riskli yönlerine daha çok değindikleri ve bu noktada kaygılandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Fırsatlardan faydalanma ve etik rol kapsamında ise daha az yönlendirici oldukları görülmüştür. Ebeveyn ile çocuk iletişiminin güçlü olduğu ailelerde, çocukların olumlu internet kullanma davranışına sahip olduğu saptanmıştır. Ayrıca çocukların internet kullanma biçimlerinde ise interneti daha çok eğitim, oyun, sosyalleşmek ve haberleşmek amacıyla kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır.
dc.description.abstract Today, when the effects of the internet on individuals are examined, it is seen that it has some physical, psychological and social effects. The digital world offers some positive or negative aspects to its users. Child users constitute the greatest risk group since they have not completed their cognitive and psychological maturation. In this situation, parents' digital parenting skills have an important place in protecting children against possible risks of the internet. In the study, the ways in which middle school students used internet technologies, how family communication shaped the way children used the internet, and parents' digital parenting awareness were discussed. In this context, the aim of the research is to reveal how middle school students' internet usage patterns and their parents' digital parenting attitudes were shaped.Phenomenological designs were used in this study which was designed as a qualitative research. In the study, a semi-structured interview form was used as a data collection technique and interviews were conducted with a total of 36 people, including 18 middle school students and their parents, in accordance with the purposive sampling method. The data obtained from the interview was analyzed by uploading it to the MAXQDA qualitative data analysis program. According to the findings of the research, it was concluded that parents with a high level of digital parenting awareness directed their children to use the internet correctly, they touched more on the risky aspects of the internet within the scope of their role of awareness, and they worried about at this point. It was observed that they were less directive in terms of taking advantage of opportunities and ethical role. It was found that in families where parent-child communication was strong, children had positive internet usage behavior. In addition, it was concluded that children used the internet mostly for education, games, socializing and communicating.
dc.format.extent vii, 139 sayfa ; 30 cm.
dc.language Türkçe
dc.language.iso tur
dc.publisher Sakarya Üniversitesi
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject Dijital Ebeveyn
dc.subject Çocuk
dc.subject İnternet
dc.title Ortaokul Öğrencilerinin İnternet Kullanımı ve Ebeveynlerinin Dijital Ebeveynlik Farkındalıklarının İncelenmesi = An Examination Of The Internet Use Of Middle School Students And Their Parents' Digital Parenting Awareness
dc.type masterThesis
dc.contributor.department Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İletişim Bilimleri Ana Bilim Dalı,
dc.contributor.author Çelik, Doğan
dc.relation.publicationcategory TEZ


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/