Abstract:
Mem (meme), dijital kültürdeki popüler
kavramlardan biridir. Görsel, işitsel ve sözel mesaj bombardımanı altındaki
kitleler için ambalajlanan memler dikkat ekonomisinin bir enstrümanı olarak
kullanılmaktadır. Yirmi birinci yüzyılda alıcının dikkatine sunulan enformasyon
bolluğu karşısında dikkat yeni bir ölçü birimi olarak tanımlanmakta ve iletişim
profesyonelleri dikkatin peşinden gitmektedir. YouTube,
Instagram, Facebook ve Twitter gibi aktif sosyal
ağ sitelerinde paylaşılan memlerin her biri,
kullanıcıların dikkatini yakalamak için rekabet etmektedir. Bu sayede önemsiz
veri statüsünden kurtulmaktadırlar. Spor, güçle ilgili memlerin
üretildiği rekabet alanlardan biridir. Özellikle futbol milyonlarca dolarlık
bir endüstri olarak güçlü mem üretimini harekete geçirir. Bu çalışmada,
Beşiktaş futbol takımı taraftarlarınca 2017 yılında başlatılan ve 1,2 milyar
kullanıcıya ulaşan “Come to Beşiktaş” (Beşiktaş’a gel) memlerinin doküman
analizi yapılmaktadır. Taraftarların bulduğu bir fikirle başlayıp Beşiktaş
yönetiminin ve iletişim profesyonellerinin katkısıyla bir iletişim kampanyasına
dönüştürülen bu mem yaratım süreci, Web 2.0 ortamında kullanıcı tarafından
üretilen içeriğin markalar üzerindeki etkisini gösterir. “Come to Beşiktaş”;
Facebook, Instagram, Twitter ve YouTube paylaşımlarından oluşan zengin bir mem
havuzu (mempleks) yaratmıştır. Bu
çalışmanın amacı; söz konusu kaynaklardan amaçlı örneklem yaklaşımıyla seçilen
memler aracılığıyla, taraftarın niçin üreten tüketici (prosumer) olarak konumlandırıldığını, iletişim tekniklerinin
kullanımını nasıl etkilediğini ve memlerin dijital platformda dikkati yakalamak
üzere nasıl cazip bir araca dönüştüğünü incelemektir.