Araştırmamızda, ortaöğretim gençliğinin serbest zaman dediğimiz dilimde neler yaptığını ve bağımsız değişkenler çerçevesinde serbest zamanlarını değerlendirmeye yönelik tutumlarını analiz etmeye çalıştık. Öğrencilerin serbest zamanlarını değerlendirirken okul içi ve okul dışı faaliyetlerini neler belirliyor? Orta öğretim öğrencileri yaşamlarının en önemli dönemi dediğimiz gençlik çağında zamanlarını gerçekten olması gibi mi geçiriyor? Vb. Sorulara yanıt bulmaya çalıştık. Araştırma öncesinde çalışma ile ilgili temel kavramların teorik arka planı yapılmış olup, benzer çalışmalardan yararlanılmıştır. Bolu il merkezinde bulunan 7 farklı türdeki okulda öğrenim gören 3553 lise öğrencisi arasından, 560 kişilik bir grup örneklem olarak seçilmiştir. Seçilen gruba, veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından hazırlanan "Kişisel Bilgi" anketi (Ek:1) ile Ragheb ve Beard (1982) tarafından geliştirilen "Leisure Attitude Scale: LAS". "Boş Zaman Tutum Ölçeği"nin Akgül ve Gürbüz'ün (2010) Türkçe' ye uyarladığı versiyonu kullanılmıştır. (Ek:2). Kullanılan Ölçek ile öğrencilerin boş zaman faaliyetlerine ilişkin bilişsel, duyuşsal ve davranışsal alt boyutlardaki tutumlarının, bağımsız değişkenler açısından farklılıkları ortaya konmuştur. Elde ettiğimiz bulguların, bağımsız ve bağımlı değişkenler açısından, SPSS 26.00 programı yardımı karşılaştırılmalı analizini yaptık. Araştırma sonucunda ortaöğretim gençlerinin serbest zamanlarını kendilerini geliştiren, değiştiren faaliyetlerde kullanmadıkları ortaya çıkmıştır. Serbest zamanlarını değerlendirebilecekleri imkânları artmasına karşılık, çağımızın bir gerçeği olan ekran başında geçirilen zaman, serbest zaman değerlendirme biçimlerini de olumsuz etkilemektedir. "Boş Zaman Tutum Ölçeği" içerisinde değerlendirilen 560 lise öğrencisine ait verinin, alt boyutlara göre yakın değerlerde incelendiğini görülmektedir. Sonuç olarak, ortaöğretim öğrencilerinin serbest zaman tutumlarının alt boyutlarına bakıldığında cinsiyet faktörü haricindeki bağımsız değişkenlerde anlamlı bir farklılığın olmadığı görülmüştür. Bunun sebebi olarak, orta öğretim öğrencilerinin, tercih ile ekran kullanımına yöneldiği sonucu çıkarılabilir.
In our research is to try to analyze what high school youth do in the part we call free time and their attitudes towards evaluating their free time within the framework of independent variables. What determines the in-school and out-of-school activities of students when evaluating their free time? Do high school students really spend their time as they should during the teenage years, which we call the most important period of their lives? And we tried to find answers to similar questions. Before the research, the theoretical background of basic concepts related to the study was made and similar studies were used. A group of 560 students was selected as a sample among 3553 high school students studying in 7 different types of schools in the city center of Bolu. As a data collection tool, the selected group was provided with the "Personal Information" questionnaire prepared by the researcher (Rider.1) and the "Leisure Attitude Scale: LAS" developed by Ragheb and Beard (1982). The version of the "Leisure Attitude Scale" adapted to Turkish by Akgül and Gürbüz (2010) was used. (Rider:2). With the Scale used, students' attitudes in cognitive, affective and behavioral sub-dimensions related to leisure activities, differences in terms of independent variables were revealed. We made a comparative analysis of our findings in terms of independent and dependent variables with the help of SPSS 26.00 program. As a result of the research, it has been revealed that high school teenagers do not use their free time in activities to improve and change themselves. Although the opportunities to evaluate their free time have increased, the time spent in front of the screen, which is a fact of our time, also negatively affects the forms of evaluating free time. It shows that the data of 560 high school students evaluated in the Leisure Attitude Scale were examined at close values according to the sub-dimensions. As a result, when looking at the sub-dimensions of high school students' free time attitudes, it was found that there was no significant difference in independent variables other than the gender factor. For the reason of this, it can be concluded that high school level students prefer screen use.