Tüketici etnosentrizmi, bilimsel araştırmalar ve pazarlama uzmanları tarafından çokça kullanılan bir terimdir. Bu kavram, insanların kendi ülkelerinde üretilmiş olan ürünleri yabancı ürünlere tercih etme eğiliminde olduklarını ifade eder. Tüketici seçimlerini anlayabilmek, pazarlama disiplinindeki çalışmalarda oldukça önemli bir unsurdur. Çünkü günümüz tüketicileri bir ürünü satın alırken birbirinden çok farklı etmenlere göre tercih yapmaktadır. Bu, tüketici tercihlerinin, tüketicinin yaşam standardından veya yaşam tarzından etkilendiği anlamına da gelir. Bu çalışmanın amacı, etnosentrizm ve yaşam tarzının üniversite öğrencilerinin giyim tercihi üzerindeki etkilerini ortaya koymak ve bu bağlamda Çad ve Türkiye'deki tüketiciler arasında karşılaştırmalı analiz yapmaktır. Bu amaç doğrultusunda veri toplamak için çevrimiçi bir anket uygulaması gerçekleştirilmiş ve kolayda örnekleme ile 301 katılımcıya ulaşılmıştır. Daha sonra veriler SPSS 23.0 programı ile analiz edilmiştir. Değişken arasındaki ilişkileri ortaya koymak amacıyla temel istatistiki analizler, faktör analizi ve regresyon analizi uygulanmıştır. Analiz sonrası elde edilen sonuçlar, etnosentrizm eğiliminin Türk üniversite öğrencilerinin giyim tercihi üzerinde olumsuz bir etkisi olduğunu, Çad'lı öğrenciler için ise bir etkisinin bulunmadığını göstermektedir. Analiz sonuçlarına göre yaşam tarzı yenilikçiler, statü eğilimliler, düşünenler ve liderler olmak üzere dört farklı boyutta toplanmıştır. Çad örnekleminde yenilikçilik ile statü eğilimi giyim tercihi üzerinde pozitif etkiye sahipken, Türk öğrenciler örneğinde ise yalnızca yenilikçilik değişkeninin giyim tercihi üzerinde anlamlı bir pozitif etkisinin olduğu ortaya konmuştur. Anahtar Kelimeler: Etnosentrizm, Yaşam Tarzı, Giyim Ürünleri, Üniversite öğrencileri
Consumer ethnocentrism is a term widely used by scientific research and marketing professionals. This concept states that people tend to prefer products produced in their own country to foreign products. Understanding consumer choices is a very important element in studies in the marketing discipline. Because today's consumers make a choice according to very different factors when purchasing a product. This also means that consumer preferences are influenced by the consumer's standard of living or lifestyle. The aim of this study is to reveal the effects of ethnocentrism and lifestyle on university students' clothing preferences and to make a comparative analysis between consumers in Chad and Turkey in this context. For this purpose, an online survey was carried out to collect data and 301 participants were reached with convenience sampling. Then the data was analyzed with the SPSS 23.0 program. Fundamental statistical analysis, factor analysis and regression analysis were applied to reveal the relationships between the variables. The results obtained after the analysis show that the tendency of ethnocentrism has a negative effect on the clothing preference of Turkish students, but not for students from Chad. According to the results of the analysis, lifestyle was gathered in four different dimensions: innovators, status-oriented, thinkers and leaders. In the Chad sample, innovativeness and status tendency had a positive effect on clothing preference, while in the Turkish consumers sample, only the innovativeness variable had a significant positive effect on clothing preference. Keywords: Ethnocentrism, Lifestyle, Apparel Products, University students