Para, insanlık tarihindeki en önemli icatların başında gelmektedir. Gelişim sürecine baktığımız zaman ilk olarak takas sisteminde çeşitli ürünler olarak karşımıza çıkmaktayken sonrasında değerli metallerin farklı boyut ve kıymetlerde ödeme aracı yerine kullanılmaya başlamasıyla madeni, sonrasında ise yazı sisteminin gelişmesiyle kâğıt formuna evrilmiştir. Para, günümüzde ticari faaliyetleri sürdürmek için kullanılmasının yanı sıra devletlerin ekonomik arenada itibarlarını da temsil etmektedir. Teknolojinin her alanda değişimi tetiklemesiyle birlikte para da bu değişimden etkilenerek elektronik hale gelmiştir. Paranın dijitalleşmesi özellikle bankacılık süreçlerinde belli bir hız ve zaman kazandırsa da günümüzde artan işlem hacmi boyutları ve uyulması gereken yasal zorunluluklar sağladığı bu avantajları yerini hantallığa bırakmıştır. 2008 yılında yaşanan ekonomik krizle birlikte bu hantallığı ortadan kaldırmak için merkeziyetçi olmayan para birimi olan Bitcoin kripto parası, Satoshi Nakamoto isimli kişi veya kişilerce tanıtılmıştır. Bu çalışmanın amacı Türkiye'de merkeziyetçi olmayan bu para birimleri hakkındaki farkındalık ve tutum düzeyinin ne olduğunu ve demografik değişkenlerin bu farkındalık ve tutum üzerine etkisini ölçmektir. Bu süreçte Türk halkının genel olarak Kripto paralara yönelik tutum ve davranışları ölçülüp, belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışmada Twitter'dan elde edilen Türkçe kripto para tweetleri üzerinde duygu analizi, anket çalışması ile elde edilen veriler üzerinde ise tanımlayıcı ve çıkarımsal istatistiksel analizler yapılmıştır. Yapılan duygu analizinde atılan tweetlerin ekseriyetinin olumlu olduğu, istatistiksel analizlerin neticesinde ise kripto para tutum düzeyinin eğitim ve gelir seviyesi gibi demografik faktörlerden etkilendiği görülmüştür.
Money is one of the most important inventions in human history. When we look at the development process of money, it first appeared as various products in the barter system, then it evolved into metal form with the use of precious metals in different sizes and values In order to use as a payment instrument, money then evolved into paper form with the enhancements of the writing system. In addition to being used to carry on commercial activities today, money also represents the prestige of states in the economic arena. With technology triggering change in every field, money has also become electronic forms. Although the digitalization of money provides a certain speed and time, especially in banking processes. These advantages, which are provided by the increasing transaction volume and legal obligations that must be complied with, have been replaced by its cumbersomeness. After the economic crisis in 2008, the decentralized currency, called Bitcoin crypto money, was introduced by the person or people named Satoshi Nakamoto in order to eliminate this cumbersomeness. The aim of this study is to measure the level of awareness and attitudes about these decentralized currencies in Turkey and to measure the effects of demographic variables in forming these aware nesses and attitudes. In this process, Turkish residents' attitudes and variety of behaviors towards this crypto currency have been analyzed. In the current study, sentiment analysis was performed on Turkish crypto currency tweets obtained from Twitter, and descriptive and inferential statistical analyzes were performed on the data obtained through the survey study. In the sentiment analysis, we observe that the majority of the tweets were positive, and as a result of the statistical analyzes, the level of awareness and attitudes towards crypto money was high and it was affected by demographic factors such as education and income levels.