Covid-19 virüsünün dünyaya yayılmasıyla birlikte Türkiye sosyal mesafe kuralları, hareket ve seyahat kısıtlama ve toplantıların azaltılması gibi önlemler alarak virüsün yayılmasını durdurmayı çalışmıştır. Devlet bu krizle başa çıkabilmek için esnek ve hızlı kararlar almak durumunda kalmıştır. Bu amaca yönelik "elektronik" hizmetler sıkça kullanılmıştır. Krizin başındaki yayılımı durdurma veya yavaşlatma aşamasından tedavi ve aşılama yani normalleşme evresine kadar önemli bir rol oynamıştır. Salgınla mücadelede sağlık uygulamaları büyük önem taşımaktadır. Türkiye'de e-sağlık uygulamaları, pandemi durumu hakkında tam şeffaflık içinde periyodik olarak güncellenen yeterli bilgi sağlamıştır. Pandemi döneminde Türkiye'de e-devlet uygulamaları, seyahat izinlerinin alınması, hastaların doktorlara erişiminin sağlaması ve vatandaşların aşı hizmeti alabilmesi için randevuların düzenlenmesi gibi aktif roller oynayabileceğini göstermiştir. Pandeminin sonuçları, küresel olarak ve Türkiye'de e-devlet kullanımının artmasına katkıda bulunmuştur. E-devlet kapısı, Covid-19 pandemisi ile mücadelede vatandaşlar ile kamu kurum ve kuruşlarının arasındaki iletişimin sürekliliği sağlayarak kamunun sunduğu hizmetlerin aksamadan sunulmasına katkıda bulunmuştur. Bu şekilde pandemiden kaynaklanabilecek mağduriyetlerin önüne geçilmiştir. Pandemi sürecindeki devlet destekleri ve pandemiye dair işlemler de E-devlet Kapısı üzerinden yapılmıştır. En çok kullanımın olduğu pandemi döneminde E-devlet Kapısı hizmet kullanım sayıları; 2020 yılının Mart, Nisan ve Mayıs aylarında bir önceki yıla oranla iki kat artış göstermiştir. 2019 yılının ilk üç ayında 278 bin giriş yapılırken; 2020 yılında 631 bin giriş sayısına ulaşılmıştır. Kullanım sayısında her geçen yıl artış gösteren E-devlet Kapısı, pandemiye dair yeni açılan hizmetlerle vatandaşlar tarafından daha yoğun kullanılmıştır. 5000'den fazla hizmetin yer aldığı E-devlet kapısında yaşanan bu artışta vatandaşın ihtiyacı olan hizmetlerin açılmış olmasının ve açılan hizmetlerin kolay erişebilir olmasının payı büyüktür. Bu dönemde e-devlet kapısı vatandaşların ihtiyaçlarına yönelik çözümler sunan hizmetleri de hayata geçirmiştir. Pandemi sürecinde açılan hizmetlerden en çok kullanılanlar ise; pandemi sosyal destek ön başvurusu, seyahat izin belgesi başvurusu, 4/B 2020 erteleme kapsam listesi (Covid-19), HES kodu üretme ve listeleme, mevduat / katılım fonu bulunan banka sorgulama hizmetleri olmuştur. Bu bağlamda, çalışma, Covid-19 pandemisi döneminde genel olarak dünyadaki özelde ise Türkiye'deki e-devlet ve sağlık uygulamaları tartışılmaktadır.
This study discusses the role of e-government and health applications in the world as general, and in Turkey in particular during the Covid-19 pandemic. With the spread of the Covid-19 virus around the world, Turkey has tried to stop the spread of the virus by taking measures such as social distance rules, movement and travel restrictions, and reduction of meetings. In order for the state to cope with this crisis, flexible and quick decisions had to be taken. For this purpose, "electronic" services have been used frequently. It has played an important role from the stage of stopping or slowing the spread at the beginning of the crisis to the stage of treatment and vaccination, that is, the normalization stage. Health practices are of great importance in the fight against the pandemic. In addition, e-health practices in Turkey provided sufficient information on the pandemic situation, updated periodically in full transparency. It has been stated that e-government services can play an active role in arranging appointments so that patients can access doctors and citizens can get vaccination services, as well as providing information about the pandemic, obtaining travel permits and solving important issues. The Covid-19 pandemic has resulted in an increase in the use of e-government worldwide, including Turkey. The e-government portal continued to operate without disruption by providing continuity of communication between citizens and public institutions in the fight against the Covid-19 pandemic. In this way, it prevented grievances that might arise during this period. During the Covid-19 operation, the state provided its services through the e-government portal. The number of e-government portal users during the pandemic was the highest; in March, April, and May of 2020, it doubled compared to the previous year. There were 278,000 logins in the first three months of 2019; in 2020, the number of logins to the portal reached 631,000. The e-government portal, which increases in usage every year, was intensively used by citizens with the newly opened services related to the Covid-19 pandemic. In this increase in the e-government portal, which includes more than 5000 services, the services needed by citizens and services that are easy to open have been opened. During this period, the e-government portal also implemented services that provide solutions to citizens' needs. The most used services during the pandemic period are social support, primary application, travel permit request, 4/B 2020 scope list (Covid-19), HES code, and banking inquiry services with deposit/participation funds.