u araştırmada Kuzey Irak'taki Üniversitelinde 1968'de Süleymaniye'de kurulup 1981'de Erbil'e taşınan Selâhaddin Üniversitesi'nde bugüne kadar Kur'an ve Tefsir çalışmalarıyla ilgili akademik tez, makale ve bildiriler konu edilmiştir. Yapılan incelemeler sonucunda belirtilen alanlarda kuruluşundan bu yana Selâhaddin Üniversitesi'nde çok sayıda yapıldığı çalışmalar tespit edilmiştir. Araştırmamızda Kur'an ve Tefsir 'la ilgili bu çalışmaların yıllara göre dağılımı konu başlıklarına göre tasnif edilerek tanıtımı ve kısa ve önemli olan yerler analizi yapılmış. Araştırmamız Selâhaddin Üniversitesi'ndeki çalışmalarla sınırlıdır. Bu üniversitede yapılan esbabı-ı nüzul, Mekkî-Medenî, nâsih-mensuh, kıraatler gibi ulûmu'l - Kur'an ve Tefsir dair çalışmalar, müstakil tefsirler ile süre tefsirleri, konulu tefsir çalışmaları, Kur'an ve tefsir tarihine dair çalışmalar tespit edilerek araştırmada ele alınmış. Irak'ta 1990'larda yaşanan Körfez savaşı ve 2000'li yıllardaki Amerikan işgali gibi siyasi gelişmelerin bu çalışmalara etkide bulunup bulunmadığı ortaya konulmuş. Bu çalışmada akademik tezler ve makaleler 'den yararlanmış ve bu eserlerden ulaşabildiklerimiz hakkında genel bilgiler verilerek tefsir literatürüne katkıları hakkında değerlendirme yapılmış. Bu sayede, ülkede yaşanan siyasi gelişmelerin akademik çalışmalar üzerinde ne gibi yansımaları olduğu belirlenmiş. Böylece anılan üniversitenin Kur'an araştırmaları konusundaki gereken yerlerde güçlü ve zayıf yanları ortaya konularak gelecekte ne tür çalışmalara ihtiyaç bulunduğu konusunda fikir yürütülmüştür. Bu konuda şu ana Kadar herhangi bir çalışmaya bu isimle rastlanmamıştır Alanında ilk olması nedeniyle özgün bir çalışma olacaktır. Kuzey Irak'taki üniversitelerin dünyayla entegrasyonu ve İslamî araştırmalar alanında gelişimi için bu tür çalışmaların yapılması gerekmektedir. Araştırma aşağıdaki sonuçları elde etti -Selâhaddin Üniversitesi Erbil'e taşındığından beri (1981- 2019) Kur'an araştırmaları alanında toplam 85 yüksek lisans ve 17 doktora tezi yazılmıştır. - Beş konu başlığından oluşan birinci bölümde 18 yüksek lisans ve doktora tezi yer alırken, İkinci bölümde de dört bölümden oluşan, tefsir ve eğitim konuları ile ilgili 15 yüksek lisans ve doktora tezi araştırıldı. - Şeriat ve İslam Bilimler Fakültesi önceden Edebiyat Fakültesi'nin bölümlerinden biridir 2002-2003 başka bir binada müstakil olarak açılısı yapıldı. - Şeriat ve İslam Bilimler Fakültesi'nde Tefsir Bölümünü açmayı tavsiye ediyoruz, çünkü tefsir Kuran i Kerim'i anlamak için gerekli bilimlerden biridir.
Ibrahim Mustafa al-Halabi (d. 1190/1776) wrote an explanatory comment (footnote) entitled Tuhfat al-Akhyar on the commentary called al-Durr al-Mukhtar written by Alaa al-Din al-Hasakfi on the work of the Timurtachi preacher called Tanweer al-Absar, and this work has an important place in the world of Hanafi science. We will focus on the chapters of Kitab al-Hudud and Kitab al-Mefkud from the above work, various parts of which have been studied as a separate treatise. In this study, in which we will investigate the relevant sections, we have selected four manuscripts suitable for validation criteria from among several manuscripts of work. Among these, we preferred the copy in the Haji Selim Agha Library, which was declared to be a copied from the author's manuscript, as the original. Our study consists of two main parts, except for the introduction (mukaddime) and conclusion (hâtime). In the first chapter, we will discuss in the subject of our research the work known as Tuhfat al-Akhyar and define what constitutes the basis for this work, which are the books of Enlightening the Eyes and Al-Durar Al-Mukhtar, with their authors, and their position in the scientific tradition will be revealed. In the last part of the first chapter, Tuhfat Al-Akhyar will be discussed in detail and information will be provided about the method used in writing the annotation (footnote), its sources, its general characteristics, the method used for investigation and transcription. The second part of the study is the analysis of the section between the two studies of Hudud and the Mefkud from the book Tuhfat Al-Akhyar. In the review the differences between the transcripts were noted and, on the other hand, it was attempted to access the original sources of the information contained in the annotation (footnote) and the citations provided. After the concluding part of our study, suggestions and visual images of the manuscripts upon which we base our study are included