Ülkemizde mesleki müzik eğitimi veren kurumlardan biri olan Güzel Sanatlar Liselerinde çalgı eğitimi kapsamında yer alan kanun çalgısının, Türk müziğinin önemli çalgılarından biri olması, makam müziğinde koma seslerini eksiksiz ifade etmesi, çok sesli müziğe ve yeniliklere açık olması bakımından hem ulusal, hem de uluslararası alanda dikkatleri çeken önemli bir enstrümandır. Türkiye'de birçok ilimizdeki Güzel Sanatlar Liseleri'nde çalgı eğitimi olarak kanun dersleri bulunmakta olup, bu dersin uygulama aşamasında teorik ve pratiğe yönelik bilgilerin bulunduğu, ders kitabı olarak kullanılan kitaplar mevcuttur. Güzel Sanatlar Liseleri'nde çalgı eğitiminde kullanılan kanun öğretimi ve bu öğretimin sağlıklı işlemesi için bu kitaplar oldukça önemli bir yer tutmaktadır. Bu çerçevede kullanılan kitapların içeriğinin öğrencilerin seviyesine uygunluğu, algılamada hazır bulunuşu, icrayı ileriye taşımak gibi özellikleri bakımından olumlu ve olumsuz yönlerinin ortaya konması, kanun çalgısının öğrenimindeki başarısında büyük önem taşımaktadır. Bu araştırmada, Güzel Sanatlar Liseleri müzik bölümlerindeki 9, 10, 11 ve 12. sınıf çalgı eğitimi kanun ders kitapları incelenerek, kanun çalgısı alanında uzman kişilerce değerlendirmeler yapılmış ve bu değerlendirmeler ışığında kanun çalgısı için etütler yazılmıştır. Araştırmada, doküman analizi ve nitel araştırma yöntemlerinden biri olan görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmamız sonucunda GSL Kanun ders kitaplarındaki makam sıralamasının tekrar gözden geçirilmesinin, görsellik anlamında kitabın zenginleştirilmesinin, akort konusuna ayrıntılı olacak şekilde yer verilmesinin, etütlerin metronom belirtilerek aşamalık ilkesine göre hazırlanmasının, eserlerin kolaydan zora olacak şekilde düzenlenmesinin ve kanun dersi kitapları dışında farklı kaynaklardan faydalanılmasının yararlı olacağı; aynı zamanda öğrencinin çalgı ve repertuar gelişimine olumlu yönde ve önemli katkılar sağlayacağı düşünülmektedir.
The qanun, included in the scope of instrument education in the Fine Arts High Schools-one of the institutions providing professional music education in our country- is an important instrument of attraction both nationally and internationally in being one of the important instruments of Turkish music, expressing coma sounds in makam music completely, and being open to polyphonic music and innovations. While there is qanun course as an enstrument training in FAHS in many province of Turkey, the books are available as textbooks that course of implementation phase of the theoretical and practice-oriented information are included. These books are crucial in teaching qanun instrument education and for the healthy functioning of teaching in FAHS. In this context, revealing the positive and negative aspects in contentwise the books used; in the students' level, readiness in perception, advancing the performance matters the success of the learning process. In this study, the 9th, 10th, 11th and 12th grade qanun textbooks in the music departments were examined, evaluations made by experts in the field of qanun and studies written for the qanun in consideration of these evaluations. Consequently, it would be beneficial to review the rank order, to enrich the book in visuality, to give a detailed place on the tuning, to prepare studies according to the principle of progressive by specifying the metronome, to arrange works from easy to difficult and to benefit from different sources. Finally, it is thought to contribute positively and significantly to the development of the student's instrument and repertoire.