Bu on yılda, iletişim alanındaki teknoloji hızla ilerlemiştir. Gelişim, toplumun tüm katmanları tarafından doğrudan hissedilir ve bu da hayatı kolaylaştırır. Algılanan kolaylıklardan biri de pazarlama alanındadır. Dijital pazarlamanın varlığı, sosyal medya ortaya çıkana kadar reklam mecrasını da giderek yaygınlaştırmaktadır. Sosyal medya, çeşitli grupların hem pazarlamacılar hem de tüketiciler olarak pazarlama sürecini yönlendirmek için iletişim kurmasına olanak tanır. Böylece bir şirketin sattığı ürün veya hizmetler hakkındaki bilgiler toplulukta daha hızlı iletilebilir ve satılabilir. Yeni bir mecra olarak sosyal medya üzerinden pazarlama yaklaşımı tüketicilerin daha etik olmasını da sağlıyor. Böylece sosyal medya dijital reklamcılığındaki artış, daha önce cep telefonu medyasına aşina olan tüketicilerin karar verme davranışlarını etkileyebilir. Bu makalenin araştırmasının temeli budur. Ayrıca bu araştırma, sosyal medya ve tüketici davranışları arasındaki ilişkiyi ortaya koymayı amaçlayan teori ve pratiği içermektedir. Araştırmacının teorik kısmında; sosyal medya kavramı, sosyal medya pazarlaması, sosyal medyadaki tüketici davranışları üzerine literatür taraması yapmıştır. Araştırma bölümünde sosyal medyanın tüketici davranışları üzerindeki etkisini belirlemek için bir anket hazırlanmış ve uygulanmıştır. 405 sosyal medya kullanıcısının sosyal medya Sakarya Üniversitesi'nde Endonezyalı öğrenciler ve Türk öğrenciler kullanıcısı olarak verdiği yanıtlardan elde edilen doğrulama daha sonra SPSS 20 programı ile analiz edilmiştir. Araştırmalar, sosyal medya platformlarının günlük yaşam pratiği haline geldiğini ve bireylerin tüketici olarak davranışlarına yönelik tutumlarına önemli ölçüde katkıda bulunduğunu göstermektedir.
In this decade, technology in the field of communication has progressed rapidly. This development is felt directly by all levels of society, which makes life easier. One of the perceived conveniences is in the field of marketing. The existence of digital marketing makes advertising media also increasingly widespread until social media appears. Social media allows various groups to communicate to drive the marketing process, both as marketers and consumers. So that information about products or services sold by a company can be more quickly communicated and sold in the community. This can happen because when a brand becomes a public conversation, consumers will find it easier to learn about the brand and buy it. The marketing approach through social media as a new medium also allows consumers to be more interactive. So that the increase in digital advertising on social media can influence decision- making behavior for consumers who were previously accustomed to traditional media. This is the basis for the research of this article. In addition, this research includes theory and practice that aims to uncover the relationship between social media and consumer behavior. In the theoretical part of the research; conducted a literature review on the concept of social media, social media marketing, consumer behavior on social media. In the research section, a survey was prepared and conducted to identify the impact of social media on consumer behavior. The data obtained from the responses of 405 respondents' Indonesian students and Turkish students at Sakarya University who use social media as social media users, then analyzed with the SPSS 20 program. Research shows that social media platforms have become a daily practice of people's lives, which contribute significantly to influencing individual attitudes towards people's behavior as consumers.