ÖZET Yıllardır beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin yetiştirilmesi özel yetenek sınavında başarılı olan öğrencilerinin bölüm veya yüksek okullara alınması ile şekillenmektedir. Alman öğrencilerin amaca uygun yetiştirilmesi ve iyi bir eğitim görmelerinin yanı sıra nitelikli seçme sistemi ile gerçekleşebilir. Ülkemizde genel olarak beden eğitimi spor yüksek okulların ve bölümlerine öğrenci seçimi adayların biomotorik özelliklerinin belirlenmesi doğrultusunda gerçekleştirilmektedir. Ancak biomotorik özeliklerinin yanında morfolojik özelliklerinin de değerlendirilmesi kapsamlı bir seçim sağlayacak ve daha nitelikli öğrencileri ortaya çıkaracaktır. Araştırmamızda da öğrencilerin morfolojik yapılan ve biomotorik özelliklerini başarıdaki etkinlik düzeyinin tespiti amaçlanmıştır. Bu doğrultuda uygulanan bir sınavın sonuçlarının değerlendirilmesi düşüncesi ile Kütahya İli Dumlupınar Üniversitesi bünyesinde bulunan Beden Eğitimi ve Spor Bölümüne 1997/1998 eğitim öğretim döneminde sınava baş vuran 500 aday öğrenci çalışma kapsamına alınmıştır. Morfolojik yapının belirlenmesinde antropometrik ölçümlerden yararlanırken biomotorik ölçümlerde sınav sisteminde yer alan (dikey sıçrama, mekik, sınav ve koordinasyon) testlerinden yararlanılmıştır. Araştırmamızın sonucunda genel olarak morfolojik yapının biomotorik özellikleri etkilediği bulunmuştur. Bu doğrultuda sınav sistemleri içersine morfolojik yapının da değerlendirmeye alınmasının nitelik ve nicelik yönünden avantaj sağlayabileceği söylenebilir. vm
Training of teachers of physical education and sports has been shaped by taking the students who are successful on the special aptitude test to faculty or departments in physical education. Suitable training of chosen students to the aim hecessiates hot only giving good education, but also using a well qualifed selection system. In Turkey, the selection of students to physical education departments has been made by determining the biomotoric characteristics, evaluating morphological characteristics will help an extended selection come true and more qualified students be shosen. In this study's it is aimed at determining the effective level of morphological structure and biometrics characteristics of students in success. In the period 1997 to 1998, 500 candidates were taken in this study's scope by thinking to evaluating the results of the exam held by physical education department at Dumlupynar University in Kütahya Anthrometric and biometrics measurements, which include vertical gumming, push up and the like, were used in determining the morphological structure. In general, the results of the study showed that the morphological structure affects biometrics characteristics. Therefore, it can be said that taking the morphhological structure into the systems of exam will give an advantage in guilty and quantity. K