Anayasamızda Türkiye Cumhuriyeti Devletinin bir hukuk devleti olduğu hükmünün yanısıra idarenin eylem ve işlemlerinin yargı denetimine tabi olduğu hükmüne yer verilmiştir. İdarenin eylem ve işlemlerinin hukuka uygun olup olmadığım ihtisas mahkemeleri olan idari yargı yerlerince denetlenmesi de bir idari rejim gereğidir. Gerek Anayasamızda gerekse mevcut yasalarımızda idarenin eylem ve işlemlerinin hukuka uygunluğu konusunda bireylere idari yargı yerlerinde dava açma hakkı tanınmışsa da anayasamızda ve yasalarımızda dava açma hakkım sınırlayan ve hatta kapatan hükümlere de yer verilmiştir. Tezimizde de idari yargı yerlerinde hak arama özgürlüğünü olumsuz yönde etkileyen aktörleri inceleyerek hak arama özgürlüğünün boyutunu belirlemeye çalıştık. Bu incelemeyi yaparken idari yargı yerlerine başvurmadan önce idareye başvuru yoluyla uyuşmazlığın çözümlenmesi yollarının sınırlı ve kuramlarının işlevsiz olduğunu gördük. Bu nedenle İdari Usul Yasası bir an önce çıkarılmalıdır. Bireyler idareye başvuru yoluyla haklarım elde edememesi sonucunda yargı yerlerine başvurarak haklarım almaya çalışmaktadırlar. Dava açabilmek için bir çok anayasal ve yasal engellerle karşılaşmaktadırlar. Bunun yam sıra yargılama sürecine ilişkin fiili engeller de hak arama özgürlüğünü etkilemektedirler. İdari yargıda hak aramayı kolaylaştırmak ve bireylerin haklarım hiçbir engele takılmadan arayabilmesi için başta Anayasa ve yasalarda yer alan engellerin kaldırılarak hukuk devleti anlayışına işlerlik kazandırılması gerekmektedir.
According to the Constitution the Turkish Republic is a state in which rule of law prevails. Within the constition it is stated that ad ministration's all acts are subject to judical inspection whether the acts of administration are in accordance with law is inspected by the specialied tribunals, namely administrative judical courts. Although ındırıdvals right to go to the courts are given by both the consititutional law and other codes includes terms as 1 imiting and even blacking the right to go to the owns. In this thesis, factors affecting negatively freedom of purjuing rights in administrate tribunals are looked at and the dimensions of the freedom of seeking rights are examined. In our analysis, it is shown that before applying to the administrative tribunals, the channels of applying to the administration to solve the conflict are useles, Therefore, administrative precedence law should immidiately promulgated. If the application concerning getting their rights to the administration results in future, individuals try to got to cons to get their rights. Indoing is they face a lot of constitutional and lefal obstacles. In adddition to this, defacto barriers refading judical procedure affects the freedom of pursing rights In order facilitate the pursuit of rights in administrate courts, obstacles in the constitution and laws should be cleared so that the rule of law can be functional.