Bu araştırmanın amacı ilköğretim okullarındaki performans yönetimi uygulamaları ile yönetici ve öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışı düzeyleri arasındaki ilişkinin ortaya koyulmasıdır. Araştırmanın amacı dâhilinde evren Sakarya ili, örneklem olarak Sakarya ilinde görev yapan 470 öğretmen ve 68 yönetici belirlenmiştir. Öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışı düzeyleri ile performans yönetimi uygulamalarına yönelik görüşleri arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını belirlemek amacıyla Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu, öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışı düzeyleri ile performans yönetimi uygulamalarına yönelik görüşlerinin cinsiyet, görev, branş, performans yönetimi ve örgütsel vatandaşlık davranışı ile ilgili hizmet içi eğitim alıp almama açısından anlamlı bir farklılık sergileyip sergilemediğini belirlemek için ?t testi?, öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışı düzeyleri ile performans yönetimi uygulamalarına yönelik görüşlerinin kıdem, eğitim durumu ve okuldaki öğretmen sayısı değişkenleri açısından anlamlı bir farklılık sergileyip sergilemediğini belirlemek amacıyla ise ANOVA kullanılmıştır.Yapılan araştırmada sonuçlarına göre performans yönetimi uygulamaları ile örgütsel vatandaşlık davranışı arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu görülmüştür. Örgütsel vatandaşlık davranışı düzeyleri durumuna bakıldığında; erkek öğretmenlerin centilmenlik ve sivil erdem düzeylerinin kadın öğretmenlere göre daha yüksek olduğu, yöneticilerin yardımlaşma, centilmenlik, vicdanlılık ve sivil erdem düzeylerinin öğretmenlere göre daha yüksek olduğu, branş öğretmenlerinin yardımlaşma, vicdanlılık ve sivil erdem düzeylerinin sınıf öğretmenlerine göre daha yüksek olduğu, öğretmenlerin mesleki kıdemleri ve öğrenim durumları ile örgütsel vatandaşlık düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olmadığı anlaşılmaktadır. İlköğretim okullarındaki öğretmenlerin göreve, branşa, kıdeme, öğrenim durumuna ve okuldaki öğretmen sayısına göre ise okullardaki performans yönetimi uygulamalarına yönelik görüşlerinin anlamlı olarak farklılaştığı görülmektedir.
The aim of this research is to show the relation between the applications of performance management and how much the headmasters and teachers have got organizational citizenship in primary schools. The universe is Sakarya province and the sample consists of 470 teachers and 68 headmasters who work in Adapazarı. To see whether there is a significant relation among the views of teachers on organizational citizenship and their applications of performance management, or not ? Pearson?s Product Moment Correlation , To see whether there is a significant difference in their views on sex, mission, field ,performance management and their vocational training course on organizational citizenship ? Test t , To see whether there is a significant difference in which their views are differed by their position, education and the quantity of teachers in the schools ? Anova are used.The out comings of the research show that there is a significant relation between the applications of performance management and organizational citizenship. It is concluded that male teachers have more tendency on sportsmanship and civil virtue in organizational citizenship than females, that headmasters have more altruism, sportsmanship, conscientiousness and civil virtue than teachers, that branch teachers have more tendency on altruism, conscientiousness and civil virtue than primary teachers, and there is no significant difference in the teachers? views on the application of organizational citizenship according to their education and position. With regards to the applications of performance management in primary schools it is concluded that there is a striking difference in the teachers? views on the applications of performance management according to the their position, education, field, mission and quantity of teachers.