Bu çalışma belediyelerde halkla ilişkilerle ilgilidir. Bu çalışma önemine, araçlarına, yapısına ve sorunlarına göre iki bölüme ayrılmıştır. Birinci bölüm, halkla ilişkilerin farklı tanımları arasındaki benzerlikler ve farklılıklar, reklam, propaganda ve halkçılık terimleriyle ilgilidir. Halkla ilişkiler sürekli ve organize edilmiş idari bir fonksiyondur. Süreci çift yönlü ve ileri doğrudur. Ayrıca, halkla ilişkilerin kapsamı, nitelikleri ve hedefleri bir yüksek amaca erişmek için faydalanılan araçlar açısından ayrılır. Aynı zamanda halka ilişkilerin dünyadaki tarihi gelişimini ve hııgünkü önemini kapsıyor. İkiiıcİ bölümde, Türkiye Cumhuriyeti Hükümetleri çok partili rejimin yerleşmesinden, hıalı kentleşmeden ve devlet kuruluşlarının düzensizliğinin yol açtığı, devlet ve vatandaşlar arasındaki ilişki problemleri ile karşılaştıktan sonra önemli kararlar alınmıştır. Formalitelerin azalması, yerel yönetimlerde politik tarafsızlığı sağlama hükümet programlarında iki açıdan ele alındığı görülür: Planlan geliştirme ve yıllık programlar. Genelde Türk Halk Yönetimindeki oluşan halkla ilişkiler hizmetlerindeki problemlerin belediyelere yansıdığı kabul edilmektedir. Belediyelerde halkla ilişkilerde başarılı olabilmek için iki önemli noktanın üzerinde durulması gerekir; bütün çalışanların, halka hizmet inancım taşımasının esas amaçları olduğuna inandırılması gerekir. Vatandaşlar yerel ve merkezi yönetimlere daha fazla katılmasının esas hakları ve sorumlulukları olduğu bilincinde olmalıdır.
This study focuses on the services of public relations in local government. This is studied in two chapters, covering its importance, tools, structure and problems. The first chapter covers the differences and similarities between various definitions of public relations and terms of advertisement, propaganda and publicity, Public relations has a continuous and organized administrative function. Its process is bi-directional and Straight forward. Together with these features, it differs from above concepts Furthermore, content and qualities of public relations, its objectives and tools utilized for reaching a high achievement are explained in summary. It also contains the historical evolution of the public relations in the world and its significance today. The second chapter, Turkish governments has taken some sensible maisures after they had met some problems in relations between the state and the citizens by the reasons of the development of multi-party regime, of the rapid urbanization and of the growing complexity of government organizations. It has been seen that decreasing red-tape and providing political neutrality in public administration has been two specific areas in the government programs, development plans and annual programs. In general, it has been accepted that the problems occurred in the public relations services in Turkish public administration has been reflected to the municipalities. In order for these measures prove to be successful, two important points need to be reiterated; that the public servants are convinced to carry the belief that services to the citizens is their main raison d'etre, and that the citizens should be conscious of pushing the local and central governments for more participation and openness given that they already arc equipped with their basic rights and responsibilities. VJH