dc.contributor.advisor |
Yardımcı Doçent Doktor Ahmet Eskicumalı |
|
dc.date.accessioned |
2021-04-05T13:34:58Z |
|
dc.date.available |
2021-04-05T13:34:58Z |
|
dc.date.issued |
1999 |
|
dc.identifier.citation |
Öztunç, Mustafa. (1999). Yaratıcı düşünce üzerinde ailenin etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; Sakarya. |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/20.500.12619/94259 |
|
dc.description.abstract |
Bu araştırmada, ilköğretim okulu 5. sınıf düzeyindeki öğrencilerin yaratıcı düşünme yetenekleri ile, ailelerin eğitim ve ekonomik durumları ile çocuklarına karşı tutundan arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Ayrıca, çocuklardaki yaratıcı düşünme yeteneği ile çocukların okudukları okullar arasındaki ilişki ve yaratıcılığın cinsiyete göre farklılık gösterip göstermediği incelenen diğer konular arasındadır. Araştırmada, Torrance Yaratıcı Düşünme Testi' nin alt boyutlarım oluşturan akıcılık, esneklik ve özgünlük puanları üzerinden, ailelerin eğitim ve ekonomik durumları ile çocuklarına karşı tutumları incelenmiştir. Araştırmanın evrenini, 1998-1999 öğretim yılında, Sakarya'da okuyan ilköğretim okulu 5. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklem grubunu ise, ekonomik ve eğitim durumu düşük olan bir devlet okulu ile farklı görüşlere sahip eğitim ve ekonomik düzeyleri yüksek olan ailelerin çocuklarının okuduktan iki ayrı özel okul oluşturmuştur. Örneklem grubuna devlet okulundan 25, özel okullardan ise 27 öğrenci olmak üzere toplam 52 katılmıştır. Araştırmada bilgi toplama aracı olarak, çocukların yaratıcı düşünme yeteneğini ölçmeye yönelik, Torrance Yaratıcı Düşünme Testi' nin Şekil A formu; ailelerin eğitim ve ekonomik durumları ile çocuklarına karşı olan tutumlarım ölçmeye yönelik 3 1 sorudan oluşan bir anket kullanılmıştır. Araştırma bulgularının analizi aşamasında, ailelerin ekonomik ve eğitim durumları, çocuklarına karşı tutumları ile çocukların yaratıcı düşünme puanlan arasındaki ilişki, yaratıcı düşünme puanlarının cinsiyete göre değişip değişmediğini anlamak için varyans analizi (f testi) uygulanmıştır. Ailelerin eğitim durumları, ekonomik durumları ve çocuklarına karşı tutumları, yaratıcı düşünme yeteneğinin alt boyutları olan özgünlük, esneklik ve akıcılık özellikleri ile karşılaştırılarak hesaplanmıştır.Araştırmanın bulguları, ailelerin eğitim ve ekonomik durumları, çocuklarına karşı tutumları ile çocuklardaki yaratıcı düşünme yeteneği arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğunu göstermiştir. Ayrıca akıcılık, esneklik ve özgünlük özellikleri üzerinde cinsiyet farklılığının etkili olduğu görülmüştür. Yaratıcı düşünme yeteneğinin alt boyutları olan akıcılık, esneklik, özgünlük özellikleri ile ailelerin eğitim durumları, ekonomik durumları ve tutumları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Araştırmanın sonucunda, ailelerin eğitim ve ekonomik durumları ile tutumlarının çocukların yaratıcı düşünme yeteneğine etkisi konusunda, aileye, okula ve bu konuda yeni araştırmalar yapacak olanlara önerilerde bulunulmuştur. |
|
dc.description.abstract |
This study investigates the relationship between parents' attitudes and children's creative thinking. The study was conducted in three 5 th grade classes. One of them was a public school and the other two were private school classes. The students in these schools were given Torrance Creative Thinking Measurement Test and the scores that each students got were calculated. At the same time, the parents of these stadents who owned different social, economical and educational statues were asked a number of quuestions about their behaviors toward their children. And a correlation was sought between children's creative thinking scores and their parents responses. The study has found a high correlation between the parent's level of education and their children's creative thinking ability. İt has also found the children who have had affluent families did much better in creativity tests than their friends who have got poor families. The study has also pointed out that those families who value democratic rules at home and respect and support their children's talents and abilities would have more creative children than those families who apply a strict discipline at home and never give a free space for their children to develop their thinking and abilities. At the end, the study suggests how families can help their children to develop a good level of creative thinking at home and in school xu |
|
dc.format.extent |
XII, 141 yaprak ; 30 cm. |
|
dc.language |
Türkçe |
|
dc.language.iso |
tur |
|
dc.publisher |
Sakarya Üniversitesi |
|
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/closedAccess |
|
dc.subject |
Abdullah B. Ez-Zübey |
|
dc.subject |
Çocuk gelişimi |
|
dc.subject |
Yaratıcı düşünme |
|
dc.subject |
06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır. |
|
dc.title |
Yaratıcı düşünce üzerinde ailenin etkisi |
|
dc.type |
masterThesis |
|
dc.contributor.department |
Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyoloji Anabilim Dalı, Sosyoloji Bilim Dalı |
|
dc.contributor.author |
Öztunç, Mustafa |
|
dc.relation.publicationcategory |
TEZ |
|