İçinde yaşadığımız çağda toplumlarda hızlı bir değişim ve gelişim sürmektedir. Toplumlar bu değişim ve gelişim süreci içinde gerek mecburî, gerekse de serbest kültür değişmeleri ile birbirinden etkilenmektedir. Toplumları diğer toplumlardan ayıran ve ayakta kalmasını sağlayan bir takım değerler vardır. Bunlar uzun tarih süreç içinde edinilir ve topluma "millet" olma özelliği kazandırır. Bu değerler o toplumun kültürünü oluştur. Kültürel yapısı sağlam olan toplumlar kültür değişmelerinden olumlu yönde etkilenirler. Türk tarihine, tarihi olaylara bakıldığında, toplumumuzun köklü değerlere sahip olduğu ve bu değerlerle "millet" olma hüviyeti kazandığı, medeniyet değiştirme bakımından da farklı bir yapısı olduğu görülür. Ancak Tanzimat'la birlikte modernleşme sürecine giren Türk düşünce geleneği "Batıcılık", "Milliyetçilik" ve "İslamcılık" düşüncelerinden etkilenerek, yeni sentezlere girişir. Toplum yapımız iyice tahlil edilmeden ve bu düşüncelerin ideolojik yorumlanması bir takım problemleri de gündeme getirmiştir. Güngör, tarih şuuru bulandırılmış, dil ve kültür keşmekeşine düşmüş ülkemizde problemleri belli bir ilmî metod ve zihniyetle çözmeye çalışan toplum bilimcilerimizdendir. Cumhuriyetle birlikte de devam eden, toplumumuz açısından bir sisteme oturtulamayan felsefî düşünce ve politikayı eleştirirken, kültürel yabancılaşmaya meydan vermeden sosyal gelişmenin yollarını arar. Toplumlar varlığını sürdürebilmek için sadece kültürel değerleri üretmesi değil, bu değerleri nesilden nesile aktarma gereği duyar. Bu noktada eğitim toplum ilişkisi ortaya çıkar. Güngör eğitimin toplumsal açıdan en önemli görevini, toplumun kültürel mirasını yeni kuşaklara aktarılmasında görür. O Türkiye'de istikrarlı bir toplumun ancak "millî kültür" değerlerinin, toplum bireylerinde ruhî melekeler haline getirildiği vakit mümkün olacağına inanır. Bu nedenle millî kültüre dayanan milliyetçilik düşüncesini benimser. Güngör'de milliyetçilik, millî hâkimiyet doktrine ve millî kültüre dayanır. Millî kültürümüzün kaynaklarını Anadolu insanının muhafaza ettiği değerler sistemi içinde görür. Türk milletinin yeniden dirilişinin kaynağını halkta gören Güngör, bu kaynağı kullanacak ve toplumumuzu medenî milletler seviyesine getirecek gücün ise münevver zümrenin olduğuna inanır. Kendi kültürel değerlerini özümsemiş bir münevver zümrenin oluşumunu hedefler. Güngör, kültür milliyetçiliği yolu ile geniş halk kitlesinin iradesine dayanan bağımsız siyasî bir irade ve bu siyasî birlik içinde kültür birliği yolu ile modern bir toplum oluşturmayı hedefler. Eğitim bu toplum modelini oluşturmada en büyük araçtır. Eğitim politikaları millî kültür prensiplerine göre oluşan ve bu prensipler içinde yetişen fert, her şeyini inandığı dava uğruna feda edebilen, karşılığında ise yalnız toplumun mutluğunu ve refahını düşünen, bunları yaparken Allah'ın rızasını arayan kişidir. Güngör kendi kültür değerleri ile yoğrulmuş şahsiyetli, yetkin, demokrasiyi özümsemiş, iyi bir meslek adamı, iyi bir vatandaş, iyi bir insan yetiştirmeyi hedefler. IV
There are value systems that is distinguish one society from other societies and is get to remain standing that the society. Value systems are acquired in a long history period, and provides characteristic that to be "nationse" for society. This values get culture of society. Societes that to be structure ot culture is in good healt are effected from culture changings when it is looked to history of Türk and events of historical. İt is seen that to be our society is in good healt values an is acquire characteristic o to be nation and also there are its special which changes civilization. However, Turk Thought Tradition that enters to the period of modernization with Tanzimat is effected from thoughts of "Westernizm" "Nationalizm", "İslamizm" and Türk thought tradition attempts to new synthesis. A set of problems have achieved for our structure of society was not analyzed and for this Thougts were commended on ideologi cally. Güngör is sociologist that work to solve problems with obviovs scientific method and with mentality. So that to be historiy, language, culture problems in our country. He seek carefully social developement without not tu be culturel alienation and because of it criticizes philosofhical Thouhgeths and politica that is not settled down in a system with aspect to our society, which go on with Repubilic. However subject of this thesis has been determined that to be "Relation of Education and Society in Modern Turk Sociologists (Sample of Erol Güngör)" Societies that to go on oneself existence, not only raise culturel values but also tarnsfer from one generation to another generation this values. İt is point, it is seen that relationship educated and society. With aspect to Güngör, very important function of education in term of sociationel, inheritance ot culturel of society. İs to transfer the new generation. He bilieve that if nationel culture values give to imprudents ot society, to will be stable a society in Turkey for this reason, He acceps Nationalizm Thaugth based on Nation Culture. Nationalism with aspect to Güngör, is based on Sovereignty of the nation Doctrine and Nation culture. He see that the sources of Nation culture is in values of system to which people of Anatolia is protect it. Güngör has seen in people that Turkish Nation is to return to life anew knoweder, He belive that intellectual group will bring to level civilized nations to our society. And he wants to be intellectual group which They have asimilated oneself culture value. He wants to be a modern nation for our society with Culture ot Nationalism education is a great of means to accomplish this society. He wants that education politcs is to be with aspect to principles of nation culture, imprudent is educated with this prenciple, he sacrifices everything for claim, he think only happiness of society, When hen makes to those, he think only Gods approval. Güngör wants to attain maturity people that to be character, perpect, democratik concience, a good profession man, a good citizen, a perfect men, culture values.