ÖZET Firmaların, günümüz rekabet şartlarında sadece teknoloji ve teknikle rekabet etmeye çalışmaları onları başarıya götürmemektedir. Rekabet avantajı için teknolojiden daha önemli bir unsur var ki; o da insan faktörüdür. Toplam Kalite Yönetimi bu noktada devreye girmektedir. Çünkü Toplam Kalite Yönetimi tamamen insan odaklı bir yönetim anlayışıdır. Bu alanda yapılan çalışmaların çoğunda konu teknik açıdan ele alınmıştır. Bu yüzden bu çalışmada Toplam Kalite Yönetiminin sosyal boyutunu oluşturan insan faktörü üzerinde durulmuş Toplam Kalite Yönetiminin insan kaynaklan yönetimi konusunda ki payı, önemi ve başarısı vurgulanmıştır. Bu amaçla konuya ilişkin bir literatür çalışması yapılmış ve tekstil sektöründe faaliyet gösteren bir firmada saha çalışması yapılmıştır.
HUMAN FACTOR IN TOTAL QUALITY MANAGEMENT KEYWORDS Total Quality Management Participation of everyone. To serve custemers for their needs and expectations. Quality product / service To compete by only using technology does not make the companies successful. The more important factor to competition from technology is human factor. At this point Total Quality Management begins. Because Total Quality Management is a completely human origined management system. In most works about this subject, the subject examined from a techinical perspective. So, dwelled upon human factor that forms the social dimension of the Total Quality Management. Impression, importance and succes of Total Quality Management at the management of human resources is emphasized.