İş analizi insangücü yönetim programının esasına denir. İş analizinde mühendislik ve sosyal bilimlerden yararlanılarak görülen işlerin teknik ve sosyal analizlerinin yapılması sözkonusudur. Daha açık bir ifade ile iş analizi, işlerin doğru, etkin ve sağlıklı biçimde değerlendirilmesi amacıyla örgütte yer alan her işin ayrı ayrı niteliğini, niceliğini, gereklerini, sorumluluklarını ve çalışma koşullarım bilimsel yöntemlerle inceleyen ve bilgi toplayan bir tekniktir. İş analizini her hangi bir işe ilişkin gerekli bilgilerin toplanması çabası olarak tanımladığımızda bu tanım bize işgörenin neyi, nasıl, neden ve hangi bilgi ve becerilerle yaptığını araştırmamız gerektiğini bildirmektedir. Özellikle günümüzde insan kaynakları programlarının çoğu için iş analizleri önemli bir veri kaynağı oluşturmaktadır. İş analizleri örgütün tepe yönetiminin amaçları ile etkileşim halindedir. İşletmelerde işler tepe yönetiminin amaçları doğrultusunda yaratılırlar. Bu amaçlar aynı zamanda performans standartlarını da belirleyici unsurlardır. İş analizlerinin oluşturulmasında tepe yönetiminin desteği de çok önemlidir. Çalışmaların çeşitli aşamalarında ortaya çıkacak, örneğin : işlerin yeniden dizaynı, bazı işlerin eliminasyonu, işlerin sınıflandırılması gibi faaliyetlerin birer maliyet unsuru olduğunu tepe yönetimi bilmeli ve bu doğrultuda programa destek vermelidir. İş analizini planlayıp yürütecek komitelere işçi yada sendika temsilcilerinin katılmaları, çalışmaların sağlıklı bir biçimde yürütülmesi açısından şarttır. Analizcilerin seçimi ve eğitimi de yürütülecek çalışmaların başarısı açısından büyük önem arz etmektedir. Bu tezde iş analizlerinin hazırlanma süreci tüm alt detayları ile birlikte verilmeye çalışılmış ayrıca örnek işyeri olarak seçilen Ormo A.Ş.'de yapılan çalışmalara ve elde edilen sonuçlara yer verilmiştir
THE ROLE OF JOB ANALYSIS AT THE STAGE OF RE-DESCRIPTION OF JOBS - AN EXAMPLE OF ORMO Key Words : Job Organization, Job Contents, Job Analysis,, Job Description, Elimination of Job, SUMMARY The term human resource management refers actually to core of job description. In job description, ongoing jobs are technically and socially analyzed by referring to engineering and social sciences. Briefly, a job description is a technique which typically lists job duties as well as desirable qualifications by examining the job in respect of its quantity, quality, necessity, responsibility and conditionally based on scientific processes. Having defined the job description as collecting necessary data in relation to mentioned job, this definition informs us how a candidate should perform the job based on a reasonable claim by his/her knowledge and skills. Nowadays, most of job descriptions form important datas for human resource programs. Job descriptions are through interaction with top management scopes of organization. In foundations, jobs are created in purposes of top management. These purposes also define standarts of performance. During creation of job descriptions, the support of top management is also very important. The top management should know that, all activities like re-design of jobs, elimination of jobs, classification of jobs which will appear at different stages of studies, are all cost factors and should support the programme through this route. It is necessary that workers and worker associates should participate in committees which will plan job description and execute it in a healty way. The choice and training of analyser is also very important when studies are continuing. All through this thesis, job description preparation process is given and Ormo chosen to be the company where the studies and results are obtained.