Bilginin baş döndürücü bir hızla geliştiği günümüzde, bu gelişmenin neden olduğu sosyal değişime ayak uydurabilmenin anahtarı iyi bir eğitim almakta görülmektedir. Eğitimden söz edebilmek için, iş ile ilgili temel becerilerin kazandırılması, iş ile ilgili kuramsal ve pratik bilgilerin verilmesi ve davranışların olumlu yönde geliştirilmesine azami gayret gösterilmelidir. Türkiye'de, planlanmış, programlanmış milli hedeflere yönelik eğitim; örgün ve yaygın eğitim kurumlarında yapılmaktadır. Eğitim sürecinin ilk basamağını ilköğretim okulları oluşturmaktadır. Bu sürecin daha verimli olabilmesi için kurum ve çalışanları, ilköğretim müfettişleri tarafından denetlenir, gerekli rehberlik çalışmaları yapılır ve çalışanlara mesleki yardımda bulunulur. Bu araştırmamızda ilköğretim müfettişlerinin rehberlik rollerini gerçekleştirme düzeyi ve bu rolleri yerine getirebilmek için alınması gerekli önlemlerin belirlenmesi amacıyla; Sakarya Milli Eğitim Müdürlüğü'nde görevli ilköğretim müfettişleri, il merkezinde 1 1, Hendek ilçe merkezinde 5 ve Hendek ilçesine bağlı 9 köy ilköğretim okulu örneklem grubuna dahil edilmiştir. Örneklem grubuna dahil edilen birimlerden, 34 ilköğretim müfettişi, 56 idareci ve 328 öğretmenin cevapladığı anket geçerli sayılmış ve bilgisayar ortamında SPSS programına aktarılmıştır. İlköğretim müfettişlerinin, yöneticilerin ve öğretmenlerin; ilköğretim müfettişlerinin rehberlik rollerini gerçekleştirme düzeyine ilişkin görüşleri konusunda toplanan veriler; ölçekler ve alt ölçekler dikkate alınarak düzenlenmiş ve iki ortalama arasındaki fark önemlilik testi (t-testi), tek yönlü varyans analizi (Anova) teknikleri kullanılarak değerlendirilmiştir. Tüm istatistiksel analizler 0.05 önemlilik derecesinde yapılmış, verilerin istatistiksel analizlerini yapmak için SPSS (Statistical Package For Social Sciences) programı kullanılmıştır. VIIIAraştırma sonucunda, ilköğretim müfettişlerinin rehberlik rollerini gerçekleştirme düzeyleri ile ilgili olarak; öğretmen, yönetici ve ilköğretim müfettişlerinin görüşleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark çıkmıştır. Öğretmenler ilköğretim müfettişlerinin rehberlik rollerini "çok az" gerçekleştirdiklerini; ilköğretim müfettişleri ise, "büyük ölçüde" gerçekleştirdiklerini belirtmişlerdir. İlköğretim müfettişlerinin rehberlik rollerini gerçekleştirme düzeyleri ile ilgili olarak branş ve sınıf öğretmenlerinin görüşleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark çıkmamakla birlikte her iki branş öğretmenleri de ilköğretim müfettişlerinin rehberlik rollerini yeterince gerçekleştiremediklerini belirtmişlerdir. Öğretmenler ve yöneticilerin görev yaptıkları yerlere göre (il merkezi, ilçe merkezi, köy) ilköğretim müfettişlerinin rehberlik rollerini gerçekleştirme düzeyi hakkındaki görüşleri incelendiğinde, öğretmenlerin görev yerlerinin görüşlerini değiştirmediği tümünün ilköğretim müfettişlerinin rehberlik rollerini "çok az" gerçekleştirdiğini belirttiği, bunun yanında yöneticilerin görev yerlerine göre görüşleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu, bu farkında ilçedeki yöneticilerden kaynaklandığı bulunmuştur. Öğretmenlerin kıdemleri itibariyle ilköğretim müfettişlerinin rehberlik rollerini gerçekleştirme düzeyi hakkındaki görüşleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamakla birlikte 16-20 yıllık öğretmenler ile 1-5 yıllık öğretmenler arasındaki fark anlamlıdır. Yöneticilerin kıdemleri itibariyle ilköğretim müfettişlerinin rehberlik rollerini gerçekleştirme düzeyi hakkındaki görüşleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır.
It is considered that getting a good education is the key to keep up with the social change which is caused by rather rapidly developing data. In order to mention about the education, we should make the maximum effort to earn the basic abilities about the work, to provide the theoric and applied datas about the work and to improve the behaviours in a good way. In Turkey, education, regording planned and programmed national target, is given in formal and informal education institutions. The first step öf education process is primary education schools. In order to make this process more productive, the institution and its workers are controlled by primary education inspectors, All necessary guidance work is done. And the teachers are helped in their professions. In this research we tried to determine the level of realization of guidance by inspertors and also we tried to determine the measures which is needed to be taken to carry out the mission. It is included all primary education inspectors working in Sakarya National Education Directorate, and 1 1 pirimary education schools which are in the city center, 5 in the center of Hendek and 9 in the villages of Hendek to the sample group. From the units which are included to the sample group, 34 primary education inspectors, 56 administrators and 328 teachers have answered the questionnaire and it has been transferred into SPSS programme on PC. The datum which has been collected about the ideas of realization of guidance role of primary education inspectors by primary education inspectors, anministrators and teachers, has been organized with measures and sub-measures. The distinction between two averages inportancy test (t-test) and one way variance analysis (Anova), Statictical techniques are used. All stastictial analyses have been done in 0.05 importancy degree, and in order two make statistical analyses of datum SPSS (Statistical Package For Social Sciences) programme has been used.At the end of the research it is realized that there is a clear distinction as statistical among the the thoughts of teachers administrators and primary education inspectors about the level of realization guidance role of primary education inspectors. Teachers think that primary education inspectors realize their guidance role at a low rate. But primary education inspectors say that they realize their role mostly. There is no clear distinction as statics between primary school teacher and high school teachers. But both of them have said that primary education inspectors couldn't realize their guidance role. As the places where teachers and administrators work, when the level of realization of gudance role of primary education inspectors has been inspected. It is understood that the places where teachers work don't make any differences. All of them say that the primary education inspectors have been doing their guidance role at a low rate.. But there is a clear distinction as statistical for administrators' ideas as the places where they work. This distinction source from the town's administrators. There is no clear distinction as statistical for teachers by seniority who have ideas about the level of realization of guidance role of primary education inspectors. But there is a clear distinction between teachers who have been working 16-20 years and teachers who have been working for 1 and 5 years. There is no clear distinction as statistical for administrators by seniority about the level of realization of guidance role of primary education inspectors.