Bu araştırma 2000-2001 eğitim-öğretim yılında Sakarya İli'nde görev yapan ilköğretim okulu öğretmenlerinin ilköğretim müfettişlerinin rehberlik rollerini gerçekleştirme düzeyi ile ilgili algılan nedir? Sorusu ile ifade edilen problemin var olan durumunu ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırmanın evrenini Sakarya İli'nde görev yapan 34 ilköğretim müfettişi ile merkez ilçe ilköğretim okullarında görev yapan 1200 öğretmen oluşturmaktadır. Müfettişlerin tamamına anket uygulanırken öğretmenlerden örneklem seçme formülüne dayanarak saptanan 201 öğretmene anket uygulanmıştır. Araştırma tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Literatür taramasına dayalı ve uzman görüşü alınarak araştırmacı tarafından geliştirilen anket ile veriler toplanmıştır. Anket, SPSS paket programında frekans, yüzde, t-testi. tek yönlü varyans analizi, crosstab ve ki kare değerleri hesaplanarak analiz edilmiştir. İlköğretim müfettişlerinin rehberlik rollerini gerçekleştirmeye çabalamalarına karşın çoğunlukla öğretmenler tarafından bu rollerini gerçekleştirme düzeylerinin yetersiz ya da kısmen yeterli olduğu şeklinde algılandığı görülmektedir. Müfettişler öğretmenler tarafından bir rehber olarak kabul edilmemekte, sevgi saygı ve diyaloga yeteri düzeyde yer vermedikleri ve sevecen olamadıkları şeklinde algılandıkları saptanmıştır. Kadın öğretmenlerle ve kıdemi az olan öğretmenlerle müfettişlerin yeterince olumlu iletişim ve işbirliği kuramadıkları saptanmıştır. Bu olumsuz algıların düzeltilebilmesi için müfettişlerin alan ile ilgili eksikliklerini giderecek çalışmalar yapılmalıdır.
This investigation for 200-2001 education years in Sakarya country's. This question aims understanding this problem asked 34 educations impector and 1200 teachers who work in Sakarya country'. This questionnaire asked all the inspector and 201 teachers who chose by the their directors. This questionnaire was preporationed by expards and picked. This questionnaire test oft" single crosstab and suguare of ki's valuables were made by analise. All the education inspectors want to the their job but teachers don't like then, inspectors are refused by the teachers inspectors are refused by the techers. Inspectors are'nt accepted a leader by the teachers. Love and respect levels are very bellow. There are no friendly communications between inspectors and ladies teachers, young teachers for solving this problem inspectors must more work for this section.