Kalkınmakta olan bir ülke konumunda olan Ülkemiz insanlarının daha yüksek bir yaşam seviyesine ulaştırılması hepimizin ortak arzusudur. Bu amacın gerçekleştirilmesine dönük olarak Devletimiz tarafından yatırımların geliştirilmesi ve yeni istihdam alanlarının oluşturulması amacıyla geliştirilen Teşvik Tedbirleri ve bu tedbirlerden Yatırım İndirimi çalışmamızın ana konusunu teşkil etmektedir. Yatırım İndirimi ile öngörülen amaç, Genel Kalkınma Planı ve Yıllık Programlarda yer alan bölge ve sektörlerde yapılacak yatırım harcamalarının, belli ölçüde vergiye tabi kazançtan düşülmek suretiyle yatırımların artmasının ve bu yolla kalkınmanın hızlanmasının sağlanmasıdır. 1963 yılından itibaren Kalkınma Planlarıyla gündeme gelmeye başlamış ve 202 sayılı Kanunla vergi sistemimize girmiş olan Teşvik Tedbirlerinden Yatırım İndirimi, yatırımcı kurumlar açısından yatırıma yöneltici etkenlerden en önemlisi olmuş ve özellikle 1.1.1999 tarihinde yürürlüğe giren 4369 sayılı Kanunla kurumlar için yatırıma yöneltici etkin bir unsur halini almıştır. 1998 yılında yasallaşan ve 1.1.1999 tarihinde yürürlüğe giren "Vergi Reformu Kanunu" nun yatırım indirimi hükümleri yatırımcı kurumlar açısından çeşitli imkanları beraberinde getirmektedir. Bu hükümlere göre yatırım indiriminin kurum kazancı açısından etkisi çalışmamızda ortaya konmaya çalışılmıştır. Ayrıca 2000 yılına ve daha sonraki yıllara ilişkin olarak Gelir Vergisi Kanunu'nun 94. maddesinde yapılan değişiklikle yatırım indiriminin stopaja tabi olduğu kanun metninde açıkça belirtilmiştir. Böylece Kurumlar Vergisi oranı %25 ten %30'a çıkarılmasına rağmen Yatırım İndirimi sayesinde Kurumlar üzerinde bulunan vergi yükü %44 lerden %33'e indirilmiştir. Bu ise yatırımcı kurumlar için yatırıma yöneltici gerçekten önemli bir teşvik unsurudur. Yukarıda da değinildiği üzere, Teşvik Tedbirleri ve bu tedbirlerden biri olarak Yatırım İndirimi ülkelerin kalkınmasında önemli bir uygulama olarak karşımıza çıkmakta ve sonuçları itibariyle yeni yatırımlara yol açmaktadır.
It is main desire of everyone to increase the living standart of the people who lives in our country which can be assumed as developing country. In conjunction to this desire, our government officials are planning & preparing new incentive counter measures. In this study, we tried to analyse these counter measures and mainly concerned ourselves in investment reductions When we say "investment reduction" we are concerning General Developing Plans, investment plans for areas and sectors on annual basis, taxation plans including how to invest taxes into development. These plans were started in 1963 and were fixed as the rule numbered 202 investment ant development taxation law. However they were further developed and revised at the beginning of 1999 via the number 4369 Taxation Law in The Turkish Law. Law established in 1998 and at the beginning of 1999 led to a new taxation system called the "Taxation Reform Law" provide some opportunities for the establihments.. The effects of rules of this law on the profit of establishment is tried to be investigated in this study. Furthermore, as form 2000 onwards new changes leading to invesment reductions where it has been dependent no stoppage at source were revised in the income taxation law number 94. Thus, although the new establishment taxation caused to increase tax ratio from 25% to 30%, it became posible to reduce tax charge on the establishments from 44% to 33% troughout investment. This game investment open establishments incitement towards new investments. As it is mentioned above we can say that incentive courter measures are a neccesary for the desire of strengthening the standart of our nation and giving us opportunities for further investments.