özet Bu tez çalışması ile Bakara sûresi 177-188 arası ayetlerin tefsiri hakkında günümüze kadar yazılan bazı eserler belli bir plan dahilinde incelenmeye çalışılmıştır. Bununla, müfessirlerin üzerinde görüş birliğine vardıkları konular, birbirinden ayrıldıkları noktalar ve birbirlerine olan etkileri tesbit edilmeye gayret edilmiştir. Bu sahadaki malzemenin bolluğu bizim için hem avantaj hem de bir dezavantaj olarak karşımıza çıktı. Zira tefsir sahasında meydana getirilen birçok eseri incelemeye tâbi tutmak elbetteki mümkün değildi. Rivayet, dirayet, lügat, kıraat, i'rab, münasebet, ahkâm, belagat v.b. konularda söz sahibi, sahasında temayüz etmiş ve muhtelif devirlere ait tefsirler seçildi. Tesbit edilen ana başlıklar esas alınmak kaydıyla seçilen tefsirler bütünüyle gözden geçirildi, kronolojik olarak değerlendirmeye tabi tutuldu. Çalışmamızın sonunda varılan sonuçlan özetlemek gerekirse, Allah Teâlâ iyiliği: "iman etmek, maiı tasadduk etmek, namaz kılmak, zekat vermek, sözde durmak ve sabırlı olmak" şeklinde beyan eder, kısasta adaleti emredip, kısas hükmünün hem öldürmeyi düşünen hem de öldürülmesi düşünülen kimseler için hayat olduğunu son derece belîğ bir üslupla ifade eder, ölüm işaretleri kendisine zahir olduğunda geride mal bırakacak müminlere vasiyette bulunmalarım emrettikten sonra İslam dininin beş şartından biri olan ramazan orucunun bütün müminlere farz olduğunu, Kur' an' m bu ayda indiğini, hasta olan ve yolculukta olanların tutamadıkları günleri ramazan dışı başka günlerde kaza edebileceklerini ve duâ edenin duasına icabet edeceğini kulların da kendi davetine icabet etmelerini beyan eder. Yine burada iftardan imsak vaktine kadar yeme, içme ve kadınlara yaklaşmanın helal olduğunu mecazî bir anlatımla beyan etmiş, başkalarının malını haksız yere yemenin ve idarecilere rüşvet vermenin ve aldatarak mal kazanmanın haram olduğunu ifade eder.
İn this humble work, I have tried to examine, most of the studies which has been published through out the upp to recent days about the opening chapter of the Quran and its interpretations. I have chosen and studied them within a certain plan. I have taken care of the commantaries abouth the (Al- Bagarah Surah, Verse: 177-188) in a chronological manner; and I have tried to point it out, in what points the commantators on the Quran vere agreed, or have had different point of views and in what points they have been effecting to each other. The richness of material we have faced in this subject, sometimes have been an advantage and sometimes a disadvantage. Because of the richness of the material; we could not being able to study thorugh the whole of the material. We have choosen commentaries of the Quran which have been written in different periods, excelled in their own fields, and eoguent on the subject like a variant reading of aword of the Quran, sublety of intellect, language, special method of pronunciting each word of the Quran, pronunciation of the case endings, relation, inferences from omens, and rhetoric. If we brief our studies, God defines goodnes as hovingfaith in himself, distributing wealth, performing the namaz giving alms, keeping promises and being patient; God orders justice in retaliation and he expresses in an extremely clear manner that the rules of the retaliation means life for both sides.First of all God orders the wealthy believers, who feel the signs death, to begveath their property, secondly he states that fasting in Ramadan, which is among the five stipubtions of İslam, is a relicious precept for all muslims; the muslims who are travelling or hoving an illness cancompersate the fasts that they couldn't perform later, after Ramadan; The Koran has been sent in this month and expressed that he willaccept the prayers and expects the believers to accept his invitation. IX