Avrupa Kalite Yönetimi Vakfi (EFQM), 1988 yılında Avrupa'nın önde gelen 14 şirketi tarafından "Avrupa'da Sürdürülebilir Mükemmelliğin itici gücü olma" misyonu ve "Avrupalı kuruluşların mükemmelliğe eriştikleri bir dünya" vizyonu ile kurulmuş, üyelik sistemine dayanan kar amacı gütmeyen bir kuruluştur. Bu kuruluşun oluşturmuş olduğu EFQM Mükemmellik Modeli; kuruluşlara mükemmelliğe giden yolda nerede olduklarını göstermeye, problemleri saptamaya ve çözüm bulmaya dayalı bir sistemdir. Sistem gerek Avrupa'dan gerekse dışından gelen geribeslemeler sayesinde sürekli geliştirilmekte ve güncel hale getirilmektedir. EFQM, bu sistemi başarıyla uygulayan kuruluşlara her yıl yapılan değerlendirmeler neticesinde EFQM Mükemmellik Ödülü vermektedir. Tezin hazırlanmasında amaç Avrupa Kalite Yönetimi Vakfi'nı tanımak, sistemin nasıl uygulandığını, ödüllerin hangi kriterlere göre nasıl bir süreç sonrasında verildiğini tespit etmek, bu sistemin Türkiye temsilcisi olan Kal-Der'i tanımak, 1993 yılından itibaren verilmekte olan TÜSİAD-KalDer Kalite Ödülü ve bu ödülün veriliş kriter ve sonuçlan hakkında bilgi edinmektir. Tez 3 kısımdan oluşmaktadır. Birinci bölümde Kalite ve Kalite Sistemleri hakkında bilgi verilmiş;kalite kavramı, temel faktörleri, kalite öncüleri ve başlıca kalite kuruluşları hakkında bilgi verilmiştir. İkinci bölümde Ulusal ve Uluslararası Kalite Ödülleri anlatılmış ; ulusal ve uluslar arası kalite ödülleri, kalite ödüllerine başvuran ve bu ödülleri kazanan kurum ve kuruluşların elde edeceği faydalar açıklanmıştır. Son olarak üçüncü bölümde ise EFQM Mükemmellik Modeli incelenmiş ; mükemmelliğin sekiz temel kavramı ve yararlan, modelin yapısı, modelin kriterleri ve değerlendirme araçlan ele alınmıştır. Tezin oluşturulmasında ikincil verilerden faydalanılmıştır. Araştırmada makale, dergi gibi süreli yayınların haricinde, kitap,tez ve ders notlarından da faydalanılmıştır.
EUROPEAN FOUNDATION for QUALITY MANAGEMENT EXCELLENCE MODEL KEYWORDS : EFQM^ualitVjrewardjexceUencejexceUent^Kal-DerjdevoIop. EFQM was organized by the biggest 14 companies in Europe in 1988. These organizations aim is to make the European firms products excellent. EFQM shows to the companies where they are in the way of excellence and teachs them how they can make their products excellent.Using this system, the firms can find where problems are and how they can solve them. This system (EFQM) has been devoloping day by day. The feedbacks which are coming from Europen firms and outside of firms are helping for devoloping. EFQM gives EFQM Quality Rewards every year to the organizations that apply the EFQM system best. This thesis aims are to recognize EFQM,to learn the system of EFQM, to take knowledge about process of rewards, to recognize Kal-Der. Thesis is including 3 parts.Firstly, quality and quality systems are given; quality,the main factors of quality, quality leaders and quality organizations are recognized. Secondly, national and international quality rewards, to win this reward gives the company to be known. Thirdly, EFQM Excellence Model is examined; the eight main factors of excellence and its capabilities, models structures are explained. In thesis secondary datums are used. For preporation the thesis, the articles, the magazines, the periodicals, the books, thesises and lesson notes have been using. vm