Yaşadığımız çağda meydana gelen hızlı, bilimsel ve teknolojik değişmeler örgütlerin yapısında önemli değişimlere yol açmıştır. Sosyal değişmenin odak noktasını oluşturan eğitim örgütleri de bu değişimden payını almıştır. Bütün bu gelişmeler eğitim örgüüerinin en küçük birimi olan okulların da yeni bir yapı ve yönetim anlayışına sahip olmasını gerektirmektedir. Eğitim - öğretim faatiyetierinin daha verimli ve etkili olması, bu kurumlarda görev yapan öğretmen ve okul yöneticüerinin sayesinde mümkün olacaktır. Okulların etkili olmaları, okuldaki eğitim ve öğretimin yürütülmesinden sorumlu olan yöneticilerin etkili olmalarına bağlıdır. Kamu ve özel ilköğretim okullarının amaçlarım gerçekleştirebilmeleri bu kurumların etkili yönetilmesiyle mümkün olacaktır. İlköğretim kurumlarının amaçlarını gerçekleştirmede önemli bir etkiye sahip olan yöneticilerin görevlerini ne ölçüde yerine getirdMerinin bilinmesi ve bundan sonra başa geçecek yöneticilerin seçimi ve yetiştirilmesinde faydalı olabilmek amacıyla, İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı kamu ve özel ilköğretim okullarında görev yapan yöneticilerin etkililik düzeyleri öğretmen görüşleri doğrultusunda saptanmaya çalışılmıştır. Araştırmanın evrenini, İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü sınırlan içinde yer alan kamu ve özel ilköğretim okulları oluşturmaktadır. İstanbul'un metropolitan bir şehir olması nedeniyle ulaşım kolaylığı ve zaman faktörü göz önüne alınarak, örneklem olarak Bahçelievler İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı 5 kamu ve 5 özel ilköğretim okulunda görev yapan 30 yönetici ve 330 öğretmene uygulanan toplam 360 veri toplama aracından, 25'i yönetici, 20 7' si öğretmen olmak üzere 232 anket kabul edilebilir bulunarak, çözümlemeler bunlar üzerinde yapılmıştır. Veri toplama araçları tek tek kodlanarak elde edilen veriler SPSS (Statistical Package for Social Sciense) paket programına aktarılarak istatistiki analizleri yapılmış,daha sonra veriler yorumlanmış ve buna uygun öneriler geliştirilmeye çalışılmıştır. Verilerin analizinde; frekans dağılımı, yüzde ve t - testi teknikleri kullanılmıştır.
The rapid, scientifis and technologic changes occuring in our age has caused important variations in the construction of organisations. Education organizations which form the focal point of social changes has also taken its' share from this change. All these approaches reguires schools which are the smallest units of education organizations, a new construction and a management view. To have a productive and effective education and instruction activities will be possible by means of teachers and school administrators who are responsible for education and instruction for schools to be effective and if these institutions are directed well. It will be possible for private and public primary schools to actualize their aims. The level of effectiveness of the administrators who work in public and private primary schools which are related with İstanbul National Education Administration has been tried to find out through the view of teachers in order to know how administrators who has an important role for the primary organizations to actualize their aims and to be useful for the election and placement of the new administrators form now on. The public and private primary schools form the basis of the research that take place in İstanbul Büyükşehir Municipality. Scanning model is used in the research. Considering the reasans of İstanbuls' being a metropolitan city, the easiness of transport and time, to give an example; 227 suraeys which include 25 administrators and 207 teachers, 360 data aids which include 30 teachers and 330 teachers who work in five of public and private primary schools. Have been acceptable and analysis have been applied on them. Data aids have been coded one by one and the data has been transferred to SPSS (Statistical Package for Social Sciens ) prgrammes and the statistical analysis has been applied. The t-test techniques, percentage and frequency distribution have been used in the data analysis. IX tC YteKÖ?HJflİM ÜBR0LO