Abstract:
Anahtar Kelimeler: Eğitim Yönetimi, Öğretmenler, Güdüleme, İş doyumu, Kurumsal Bağlılık. Bu araştırmanın amacı, eğitim yöneticilerinin sağladığı güdülemenin, öğretmenlerin iş doyumu ve kurumsal bağlılıkları üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırmanın örneklemini 2002-2003 eğitim-öğretim yılında Sakarya ilinde görev yapan 400 ilköğretim okulu öğretmeni oluşturmuştur. Veriler cinsiyet, branş ve öğrenim durumunu belirleyen üç sorunun yanı sıra Minnesota İş Tatmin Ölçeği, Cook ve Wall Örgütsel Bağlılık Anketi ve Güdüleme Anketi yoluyla elde edilmiştir. Öğretmenlerin güdülenme, işdoyumu ve kurumsal bağlılık düzeylerinin tespiti amacıyla frekans ve yüzde, fark analizlerinde ise bağımsız örneklem t- testi ve tek yönlü varyans analizi (anova) teknikleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; yöneticilerin öğretmenleri yüksek düzeyde güdülemekte olduğu, öğretmenlerin kurumsal bağlılık ve yaptıkları işten sağladıkları doyumun yüksek olduğu bulunmuştur. Güdüleme düzeyinin kurumsal bağlılığı etkilemekte olduğu, güdülenme düzeyi düşük olanların yüksek ve orta düzeyde güdülenenlere oranla kurumsal bağlılıklarının daha düşük olduğu bulunmuştur. Güdülenme düzeyinin iş doyumu düzeyine doğru orantılı olarak etki ettiği, güdülenme düzeyleri yüksek olanların, güdülenme düzeyleri düşük ve orta düzeyde olanlara, orta düzeyde olanların da düşük düzeyde olanlara oranla daha yüksek düzeyde işdoyumu elde ettikleri bulunmuştur. İş doyumu düzeyi kurumsal bağlılığı etkilemektedir. Yüksek düzeyde iş doyumu elde eden öğretmenlerin yüksek düzeyde kurumsal bağlılık gösterdikleri görülmüştür. Branş değişkeni ile öğretmenlerin işdoyum düzeyleri arasında fark bulunmuş olup, branş öğretmenlerinin sınıf öğretmenlerine oranla daha yüksek düzeyde işdoyumu elde ettikleri görülmüştür. Öğretmenlerin güdülenme ve kurumsal bağlılıklarım cinsiyet, branş ve öğrenim durumu değişkenlerinin etkilemediği bulunmuştur.
Description:
06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.