Abstract:
Anahtar Kelimeler: Temel ve Hazırlayıcı Eğitim Programlan, Hedef ve Davranışlar, Aday Öğretmen Adaylık eğitimi, eğitim sisteminin temel öğelerinden biri olan öğretmenlere mesleğin başlangıcında uygulanan bir eğitim sürecidir. Bu eğitimin önemli bir kısmını da temel ve hazırlayıcı eğitim oluşturmaktadır. Araştırmanın amacı, ilköğretim okullarında görevli aday öğretmenlere uygulanan temel ve hazırlayıcı eğitim programlarmın uygulanması sonucu kazandırılması istenen davranışlara ait adayların beklentilerini, uygulanan temel ve hazırlayıcı eğitim programındaki konuların ve sürenin belirlenen hedef ve davranışları karşılamadaki yeterliliği, program hakkında aday öğretmenlerin ön bilgilerinin olup olmadığı ve bu eğitimin gerekliliği, uygulama zamanı konularında aday öğretmenlerin ve programı uygulayan görevlilerin görüşlerini tespit etmektir. Araştırma evrenini 2003-2004 öğretim yılında Sakarya İlinde adaylık eğitimine tabi tutulan 174 aday öğretmen ile adaylara temel ve hazırlayıcı eğitim programını uygulayan toplam 25 öğretim görevlisi (müfettiş, yönetici, öğretmen) oluşturmaktadır. Araştırma evrenini oluşturan 174 aday öğretmenden 150'si, programı uygulayan görevlilerin tamamı örneklem olarak alınmıştır. Araştırmanın amaçlan doğrultusunda geliştirilen aday öğretmenlerin kişisel bilgileri ile adaylann programa ait beklentileri ve davramşlarmdaki gerçekleşmelere ilişkin iki ayn anket, programı uygulayan görevlilere uygulanan 3. anket kullanılmıştır. Bu bilgilere dayalı olarak yorumlar yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre, aday öğretmenlerin temel ve hazırlayıcı eğitim programının uygulanması sonucu kazandınlması istenen davranışlara ait beldentilerinin ve kazandınlması istenen davranışların gerçekleşme düzeylerinin yüksek düzeyde olduğu, programın adaylar tarafından benimsendiği, aday öğretmenlerin çoğunluğunun program hakkında ön bilgisinin olduğu adaylık eğitimine yasal zorunluluktan dolayı katıldıklan, eğitimin adaylar izinli sayılarak öğretim yılı içinde yapılması ya da okulun açık olmadığı günlerde yapılmasının istendiği, temel eğitim için sürenin yeterli olduğu, hazırlayıcı eğitim için ders saatlik sürenin çok olduğu tespit edilmiştir.
Description:
06.03.2018 tarihli ve 30352 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim Kanunu İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ile 18.06.2018 tarihli “Lisansüstü Tezlerin Elektronik Ortamda Toplanması, Düzenlenmesi ve Erişime Açılmasına İlişkin Yönerge” gereğince tam metin erişime açılmıştır.