Abstract:
Dünyada bütün ülkeler kendi refahını arttırmak amacındadırlar. Bu amaca ulaşmak için en önemli göstergelerden biri de sanayileşmenin sağlanmasıdır. İktisadi büyüme ve kalkınma amaçlarına ulaşmak için çeşitli uygulamalar yapılmıştır. Bu uygulamalardan biri de Organize Sanayi Bölgeleri'dir.Organize Sanayi Bölgeleri, belli bir arazi parçası üzerinde küçük ve orta ölçekli Sanayi kuruluşlarından oluşan, altyapısı tamamlanmış olan alanlardır. Uygulamada ülkeden ülkeye farklılıklar gösteren Organize Sanayi Bölgelerinin esas amacı ülke içindeki bölgelerarası dengeli kalkınmayı sağlamasıdır. Organize Sanayi Bölgeler aracılığı ile girişimcilere ekonomik koşullarla fabrikalarını kurma imkanı sağlanmaktadır. Böylece sanayi üretimi artmakta ve ülkenin refahına katkı sağlamaktadır. Türkiye'de 1962 yılında başlayan uygulama 1984 yılına kadar çeşitli nedenlerle istenen düzeyde gelişmemiştir. Sadece 6 adet OSB tamamlanabilmiştir. 2001 yılı itibariyle toplam 65 adet OSB tamamlanmıştır. Fakat OSB'ler Türkiye'de gelişmiş ülkeler seviyesinde değildir. Beklenen ekonomik etkiler tam olarak gerçekleşmemiştir. Sakarya ilinde OSB uygulaması kurma çalışmaları için ilk adım 1984 yılında atılmıştır. Kurulan I. OSB hukuki sorunlar nedeniyle henüz tüzel kişiliğini kazanamamıştır. Sakarya ilinin sanayileşmesinde lokomotifi durumundaki I. OSB tüzel kişiliğini kazanmadığından dolayı OSB'lere sağlanan muafiyet ve indirimlerden yararlanamamaktadır. I. OSB'nin tüzel kişiliğini kazanması, II. ve III. OSB'lerin tamamlanması ile Sakarya ilinin ekonomik yapısı tarımdan sanayileşmeye doğru olacaktır. OSB uygulaması; karşılaşılan yoğun bürokrasi, işleyiş kuralları ve işlemlerini düzenleyen yasal dayanaktan yoksun olması,fınans sorunları nedeniyle Türkiye'de ve Sakarya İlinde istenen düzeyde gelişmemiştir.Bu sorunların çözülmesi durumunda OSB'lerin verimliliği artacak ve OSB'lerden beklenen faydalar ortaya çıkacaktır.