Abstract:
Bu Araştırma Sakarya Üniversitesi Hendek Eğitim Fakültesi Sınıf öğretmenliği, Sosyal Bilgiler, Fen Bilgisi ve Türkçe öğretmenliği bölümlerinde okuyan aday öğretmenlerin ilköğretim kurumlarında yaptıkları staj faaliyetleri ile öğretmenlik mesleğine ne denli hazırlandıklarını ölçmeye yöneliktir. Aday öğretmenlerin stajlara giderken ve stajlar süresince uygulama öğretim elemanlarından ve uygulama öğretmenlerinden gerekli yönlendirmeyi alıp almadıkları; stajlar süresince karşılaştıkları güçlükler ele alınmıştır. Aday öğretmenlerin staj faaliyetlere karşı tutumları, isteklilikleri incelenmiştir. Staj yapılan uygulama okullarının özel veya devlet okulu oluşu, aday öğretmenlerin bölümleri ve öğrenim devreleri ile bağımlı değişkenler arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırma evrenini 2001-2002 eğitim- öğretim yılında, Sakarya Üniversitesi Hendek Eğitim Fakültesi son sınıf öğrencileri ve Sakarya ilinde görev yapan sınıf öğretmeleri oluşturmaktadır. Örneklem grubunu, rastgele seçilmiş ilköğretim kurumlarındaki 94 öğretmen ile Sakarya Üniversitesi Hendek Eğitim Fakültesi 245 son sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada bilgi toplama aracı olarak iki farklı anket hazırlanmıştır. Aday öğretmenlere uygulanmak üzere 37 soruluk bir anket geliştirilmiş, uygulama öğretmenlerine uygulanmak üzere 12 soruluk bir anket hazırlanmış ve kullanılmıştır. Aday öğretmenlere uygulanan anketin güvenirlilik katsayısı (Alpha değeri ) 0.91, uygulama öğretmenlerine uygulanan anketin güvenirlilik katsayısı ise 0.66 olarak bulunmuştur. Bulguların analizi aşamasında SPSS (Statistikal package for Social Sciences) for windows 10.0' paket programı kullanılmıştır. Aday öğretmenlerin ve uygulama öğretmenlerinin vermiş oldukları cevapların yüzde ve frekans dağılımı alınmış ve varyans analizi yapılmıştır. Verilen cevapların anlamlılık derecesi SPSS, One Way ANOVA programında incelenmiştir. Anlamlılık derecesi 'F' değerlerine XVIbakılarak 0,05' den küçük olan değerler dikkate alınmıştır. Anlamlı ilişkilerin bulunduğu görülen değişkenler arasında T-testi (Independent Samples T-testi ) uygulanmış ve bu programdan elde edilen bulgular doğrultusundaki tablolardan yorumlamalarda faydalanılmıştır. Araştırma sonunda aday öğretmenlerin stajlara başlamadan önce uygulama öğretim elemanı tarafından uygulama okulları ve staj faaliyetleri hakkında gerekli bilgi ve yönlendirilmenin verilmediği; uygulama okullarının da aday öğretmenlere okulu tanıtıcı bir toplantı yapmadıkları, aday öğretmenlerin çoğunlukla kendi çabaları ile uygulama öğretmenleri ile bağlantı kurdukları belirlenmiştir. » v* Uygulama öğretmenlerinin staj faaliyetleri, etkinlikleri, gözlem formları hakkında uygulama öğretim elemanları tarafından bilgilendirilmedikleri belirlenmiştir. Aday öğretmenler uygulama öğretmenlerinin haklarında doldurmuş oldukları gözlem formlarını beraber değerlendirme şansı bulamadıklarını ve objektif değerlendirme yapılmadığını düşündüklerini belirtmişlerdir. Aday öğretmenler uygulama öğretim elemanları ile staj faaliyetleri hakkında görüşemediklerini, etkinlikleri beraber değerlendiremedikleri belirlenmiştir. Uygulama okullarında aday öğretmenlerin sayılarının fazla olduğu ve bunun sonucunda aday öğretmenlerin dersler ve okulun işleyişi, ders dışı çalışmalar hakkında gerekli bilgileri edinemedikleri belirlenmiştir. Uygulama öğretmenleri ise aday öğretmenleri derse hakim olarak nitelendirmişlerdir. Aday öğretmenler stajlar sonunda kendilerini öğretmenlik mesleğine hazır hissettikleri belirlenmiştir. Uygulama okulları ile eğitim fakültelerinin daha sağlıklı işbirliği yapmalarının stajlar sırasında ortaya çıkan aksaklıkları olumlu yönde etkileyeceği belirlenmiştir.