dc.description.abstract |
Havacılıkta pilot adaylarının en büyük özelliklerinden birisi de Fiziki uygunluk ve yeterliliktir. Geleceğin pilot adaylarının fiziki form parametrelerinin aynı seviyede olması gerekir. Bu parametrelerin bazılarında eksik veya yetersiz olmasının nedeni; fizyolojik özelliklerin yetersizliğinden mi, fiziksel özelliklerin uygun olmadığından mı, yoksa spor faaliyetlerinin etkisiz veya yetersiz düzenlenmesinden midir? Araştırmalarımızda bu sorulara açıklık getirmeyi amaçladık. Bu bilgilerin ışığı altında geleceğin pilot adaylarının seçiminde de fizyolojik ve fiziki açıdan kriterlerin belirlenmesi mümkün olacaktır. Araştırmamızda Hava Harp Okulu öğrencilerinin fizyolojik parametrelerini belirlemeyi amaçladık. Bu öğrencilerin fiziki form parametrelerinin hangi seviyede olduğunu görmek istedik. Bu amaçla otuz pilot adayını onar kişilik üç kontrol grubuna ayırdık, l.nci grup; anaerobik grup (judo, body building, atletizm, yüzme, masa tenisi branşlarından), 2.nci grup; aerobik grup (kros ve koşarak hedef bulma branşlarından), 3.ncü grup; sporcu olmayan, Beden Eğitimi ve Spor dersinde başarısız ve sosyal branşlarda faaliyet gösteren öğrencilerden oluşan grup. Bu grupların fiziksel özellikleri, vücut deri kıvrım ölçümleri, motorsal beceri, solunum fonksiyon, metabolik tam kondisyon, efor, Wingate, izokinetik kol ve diz testleri yapıldı. Araştırmamızda bütün grupların fiziki ve fizyolojik özellikleri belirgin oranda ortaya çıkmıştır, l.nci grubun anaerobik kapasitesi( 17902,4 joules), motorsal beceri özellikleri(mekik;31,l tekrar, dikey sıçrama; 55,8 cm, Bükülü kol asılma; 55,1 sn) ve Cybex'te izokinetik kol, diz test sonuçlan diğer gruplardan daha iyi çıkmıştır. 2.nci grubun ise aerobik kapasitesi, (metabolik tam kondisyon ve efor test sonuçlarına göre) vücut yağ kütle oranlan diğer gruplara oranla daha iyi çıkmıştır (MaxV02 61,1, ATHR, 157,8; ATHR- O2 tüketimi; 41,1 ml/kg/dk, egzersiz zamanı; 16,6 dk; vücut yağ oram; %7, yağ ağırlığı, 5,1 kg dır). 3.ncü grubun bütün test sonuçlannın sedanterlerden daha iyi düzeyde olmasına rağmen, diğer gruplara göre negatif yönde farklılık göstermiştir (Anaerobik kapasite, 14844.84 joules, egzersiz zamanı, 12,8 dk, ATHR O2 tüketimi 30,1 ml/kg/d, mekik, 21,9 tekrar; dikey sıçrama, 50 cm, bükülü kol asılma, 29,3 s.). F-16 gibi yüksek teknoloji uçaklarını kullanacak olan pilot adaylarının performansında fiziksel ve fizyolojik özellikler çok önemli kriterlerdir. Hava Harp Okulu öğrencilerinin fiziki form parametrelerinin pilot adaylarının fiziki yetenek ve uygunluk kriterlerini belirlemede yararlı olacağım düşünmekteyiz. Hava Harp Okulu öğrencilerinin şimdiye kadar fiziki ve fizyolojik profilleri araştırılmamıştır. Bu araştırmadaki sonuçlar bize geleceğin pilot adaylarının fiziki yeterliliklerinin yüksek "G" dirençlerine karşı koyabilecek kapasitede olduğunu gösteriyor. Eğer "G" kuvvetine karşı direnç gösterebilme yetisi ile fiziksel kondisyon seviyesi arasında standartlaştırılmış veriler oluşturulabilirse, gelecekte yüksek performanslı savaş uçaklarını yönetecek uygun pilotları seçmekte daha isabetli kararlar verebilme olanağımız olacaktır. Bu standartlar oluşturulursa, pilot adaylarının fiziksel kondisyonlarını bu yönde geliştirmek ve eğitim programlarını hazırlamak kolay olacaktır. Öğrencilerin fizyolojik parametreleri, gelecekte hazırlanacak fiziki eğitim programlama ışık tutacağım umuyoruz. |
|