Abstract:
SAÜ, Sosyal Bilimler EnstitüsüYüksek Lisans Tez Özeti TEZİN BAŞLIĞI: "Toplam Kalite Yönetimi Ve Kamu Yönetiminde Uygulanabilirliği: Sakarya Defterdarlığı Örneği"Tezin Yazan: Dilek KORKUSUZ Danışman: Yrd. Doç. Dr. Hamza AL Kabul Tarihi:Sayfa Sayısı: v (ön kısım) + 125 (tez) Anabilim dalı: Kamu Yönetimi Bilim dalı : Kamu Yönetimi Kamu sektöründe, örgütlenme ve hizmet verme biçimi ve anlayışının sorgulanması, yeniden yapılanmaya gidilmesinin gerektiği günümüzün en önemli gündem maddelerinden birisidir. Kamu örgütlerinin kendi has yapısından kaynaklanan sorunların giderilmesi ve sağlıklı işleyen bir yapının oluşturulması için çağdaş yönetim yaklaşımlarının uygulanması gerekmektedir. Son yıllarda özel sektör örgütleri, dinamik pazarlarda yıkıcı rekabetin karşısında ayakta kalabilmek yani değişimin gereklerini yerine getirebilmek için, çağdaş yönetim yaklaşımlarından biri olan Toplam Kalite Yönetimi (TKY) yaklaşımını uygulamaya çalışmaktadır. Bir zamanlar özel sektör örgütlerine model olan kamu sektörü örgütleri ise, günümüzde özel sektörde geliştirilen yöntem ve yaklaşımları takip etme durumunda kalmıştır. Dolayısıyla, çağdaş kamu yönetimi, demokratikleşme ve küreselleşme sürecinin bir sonucu olarak yaşanan sorunların çözümü için TKY'yi bünyesine uyarlamaya çalışmalıdır. İşte tezin amacı da, bu gereklilikler karşısında, TKY'nin kamu yönetimine uygulanabilirliğini ortaya koymaktır. Değişen kamu hizmeti tercihlerini iyi analiz edebilme ve bu yönde sistematik yaklaşımlar geliştirebilme TKY'nin kamu sektörüne uyarlanması ile mümkündür. TKY felsefesi ve ilkeleri, verimliliğin ve etkinliğin geliştirilmesinde önemli bir rol oynayacaktır. Tezin kapsamında da bu yansıtılmaya çalışılmıştır. Bu sebeple, bu tezde TKY'nin ortaya çıkışı, gelişimi ve eleştirisi üzerinde gerekli açıklamalar yapılarak, TKY'nin kamu yönetimine uygulanabilirliği Sakarya Defterdarlığı'nda bir çalışma yapılarak incelenmiştir. Yetkili kişiyle yapılan mülakat ve kurum içinde yapılan gözlem neticesinde, TKY'yi uygulama açısından kamu sektörü örgütlerinin hem pozitif hem de negatif yönlerinin olduğu ortaya çıkarılmıştır. Fakat, belli bir plan ve uygulama ile bu negatif yönlerin üstesinden gelinebileceği ve TKY'nin kamu sektörü örgütlerinde başarıyla uygulanabileceği gösterilmeye çalışılmıştır. Anahtar kelimeler : Toplam Kalite Yönetimi, Müşteri Memnuniyeti, Sürekli Gelişme