Abstract:
Öğrenen organizasyon anlayışı, işgücü verimliliğini etkileyen fiziksel ve fiziksel olmayan çalışma koşullarını olumlu yönde etkileyen bir yönetim uygulamasıdır. Bu yönetim anlayışının temel kültürel ve yapısal özellikleri, düşünce ve tutum olarak sürekli daha iyiyi gerçekleştirme olan işgücü verimliliğin sağlanması için gerekli olan olanakları sağlamaktadır. Öğrenen organizasyon anlayışında öğrenme ve öğrenen yegane unsur olan işgören merkezi konumdadır. Öğrenmenin en üst düzeyde gerçekleşmesi için, çalışanın yapısal unsurlarının olumlu yönde etkilenmesi gerekmektedir. Yani işgücünün "fikri, gönül ve bedensel güç" unsurları iyileştirilmeden öğrenmenin gereksinim duyulan düzeyde gerçekleştirilmesi çok zordur. Dolayısıyla öğrenen organizasyon anlayışı öğrenmeyi olumlu yönde etkileyen uygulamaları hayata geçirirken, aynı zamanda işgücü verimliliğini etkileyen faktörleri de olumlu yönde etkilemektedir. Öğrenen organizasyonun, eğitime ve geliştirmeye verdiği önem ve bu yönde yaptığı çalışmalar işgücünün "fikri gücü" nü olumlu yönde etkilemektedir. İkinci olarak, katılım ve paylaşım esaslı ve işgören (insan) odaklı bir yönetim anlayışını benimsemesi ve uygulamaya yansıtması işgörenin "gönül gücü" ne olumlu yönde tesir etmektedir. Üçüncü olarak da, işyeri çalışma koşullarının, iş güvenliği ve işgören sağlığı düşünülerek düzenlenmiş olması, çalışanların kendilerini gerçekleştirmeleri için gerekli olan maddi olanakların sunulması işgücünün "bedeni güc" ünü olumlu yönde etkilemektedir.