Abstract:
SAÜ, Sosyal Bilimler EnstitüsüYüksek Lisans/Doktora Tez Özeti Tezin Başlığı: İlköğretim Okullarının Çevreleri ile İlişkileri (Sakarya İli Örneği) Tezin Yazarı: Sebahattin AKGÜN Danışman: Yard. Doç. Dr.Hasan Basri GÜNDÜZ Kabul Tarihi: 24.05.2005 Sayfa Sayısı: ix (ön kısım)+96(tez)+12(ekler) Anabilim Dalı: Eğitim Bilimleri Bilim Dalı: Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bu araştırmanın genel amacı, ilköğretim okullarının çevre ile ilişkilerinin ne düzeyde olduğunu saptamak ve okulların çevre ile daha olumlu ilişki kurabilmesi için gerekli çözüm önerilerini ortaya koymaktır. Araştırmada aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır:. Velilerin okul kararlarına katılması ne düzeydedir?. Okul- çevre iletişimi ne düzeydedir?. Çevrenin okulu desteklemesi ne düzeydedir?. Okulun çevrenin eğitim gereksinimlerini belirlemesi ve karşılaması ne düzeydedir? Sakarya ilindeki ilköğretim okullarında, yukarıdaki boyutlarda yönetici ve velilerin düşünceleri nedir? Aralarında görüş farklılığı var mıdır? Araştırmada öncelikle konu ile ilgili literatür taranmıştır. Literatür taraması sonucunda elde edilen bilgiler ışığında, hem okul yöneticilerine hem de öğrenci velilerine uygulanmak üzere iki farklı anket geliştirilmiştir. Geliştirilen anketlerin uygulanması sonucu toplanan veriler, bilgisayarda "SPSS for MS Windows" paket programından yararlanılarak crosstabs, frekans, yüzde, t-test analizi yapılmış ve veriler analiz edilmiştir. Araştırma yukarıda belirtildiği gibi dört boyutta incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre, ilköğretim okullarımızın velilerimizle olan iletişimleri yeterli düzeyde görülmüş, ayrıca velilerin okul kararlarına katılmaları konusunda hem yöneticiler hem de veliler olumlu görüş belirtmişlerdir. Okulların çevreleri ile ilişkilerinin düzeyinin düşük olduğu ve okulların çevreden en çok velilerle iletişim kurdukları belirtilmiştir. Okul ihtiyaçlarının valilik ve il milli eğitim müdürlüğü tarafından yeterli düzeyde karşılanmadığı belirtilmiştir. Okulların genellikle ihtiyaçlarım velilerden ve çevredeki kurumlardan karşılama yoluna gittikleri görülmüştür. Okulların çevrenin eğitim gereksinimlerini belirleme ve karşılama bakımından yeterli düzeyde başarılı olamadıkları görülmüştür. Anahtar Kelimeler: İlköğretim Okulu, Çevre, ilişki.