Abstract:
ÖZET Anahtar Kelime: Performans Değerlendirme,Öğretmen Betimsel nitelikli bu araştırmada; Balıkesir ilinde görevli ilköğretim müfettişleri, İlköğretim Müfredat Laboratuar Okulları öğretmen ve yöneticilerinin performans değerlendirmeye ilişkin görüşleri belirlenmeye çalışılmıştır. Bu çalışma ile; a-Performans değerlendirmeye katılan tarafların bilişsel yeterliliklerine, b-Performans değerlendirme uygulamasına, c-Performans değerlendirmenin işe vurukluğuna, d-Performans değerlendirmenin sonuçlandırılmasına ilişkin yönetici ve öğretmenlerin görüşleri araştırılmıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Balıkesir ilindeki 7 İlköğretim Müfredat Laboratuar Okulu oluşturmuştur. Ayrıca örneklem alınmayıp evren üzerinde çalışılmıştır. Araştırmada bilgi toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Elde edilen veriler bilgisayara kaydedildikten sonra SPSS programı ile istatistik analizler yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre tablolar oluşturulmuş ve yorumlanmıştır. Araştırma dört boyutta incelenmiştir. Araştırmanın bazı önemli sonuçları şunlardır; her iki grubun büyük çoğunluğu, öğretmenlerin performans kriterlerinden haberdar olduğunu düşünmektedirler. Yöneticilerin ve öğretmenlerin çoğunluğu, performans değerlendirme sürecine katılan veli ve öğrencilerin, performans değerlendirmenin öneminin farkında olmadıklarını düşünmektedirler. Deneklerin büyük çoğunluğu, performans değerlendirmeyi teftiş tekniğine göre, öğretmen açısından daha yararlı bulmaktadır. Her iki denek grubunun yarısından fazlası, öğretmen değerlendirmesinde, öğretmene öz değerlendirme fırsatı verilmesinin, öğretmenin performansını arttırdığını düşünmektedirler. Her iki denek grubunun büyük çoğunluğunun görüşlerine dayanarak, bireyin performansını etkileyen sistem sorunlarının değerlendirme sürecinde göz önünde bulundurulması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Her iki denek grubunun yaklaşık yarısı, performans değerlendirme uygulamasının eğitimde aksayan yönleri ortaya çıkarmakta yeterli olmadığını düşünmektedirler. Eğitim-öğretim çalışmalarındaki verimliliğin, bilimsel verilere göre ölçülüp değerlendirilmesi, öğretmenlere mesleki yardım ve rehberlikte bulunulması amaçlanan performans değerlendirme sistemi Türkiye'de eğitim ortamının iyileştirilmesine katkı sağlayacaktır. Öğretmene kendini değerlendirme fırsatı verilmesi ve öğretmeni değerlendirmede çoklu veri kaynaklarından bilgi alınması, eğitime bilimsel ve katılımcı bir anlayış kazandıracağı düşünülmektedir.