Abstract:
ÖZET Anahtar kelimeler; Değişim Yönetimi, Dönüşüm, Değişim Sakarya İl merkezindeki İlköğretim okullarında çalışan 117 yönetici ve 450 öğretmenin görüşleri alınan bu araştırma, "Okul müdürlerinin değişimi yönetme yeterlilik düzeylerini" belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada veriler ilgili literatür taraması yapıldıktan ve uzman görüşü alındıktan sonra oluşturulan "İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Değişimi Yönetme Yeterlilik Düzeyleri" ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Araştırma sonunda okul müdürlerinin değişimi yönetme yeterliliklerine ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri arasında anlamlı farkın olduğu görülmüştür. Yöneticilerin öğretmenlere göre okul müdürlerini değişimi yönetmede daha yeterli buldukları belirlenmiştir. Okulların ciddi anlamda kaynak sıkıntısı yaşadığı ve değişimi gerçekleştirebilecek elemanların okulda bulunmadığı belirlenmiştir. Bunun yanında öğretmenler yeterince okul müdürlerinin değişim ve dönüşüm yönünde risk almadığını düşünmektedir. Öğretmenler okulla ilgili kararlar alınırken çevrenin yeterince görüşü alınmadığını belirtmişlerdir. Öğretmenler değişimin belirlenmesinde ve değerlendirilmesinde velilerin yeterince fikirlerinin alınmadığını düşünmektedir. "Okul müdürlerinin değişimi yönetme yeterliliklerine" ilişkin yönetici ve öğretmen görüşlerinin cinsiyet, kıdem ve eğitim durumu değişkeleri açısından anlamlı farklılık göstermediği belirlenmiştir. Araştırmanın birinci bölümünde değişimle ilgili kuramsal bilgilere, problem cümlesi, alt problemler ve sınırlılıklara yer verilmiş, ikinci bölümde ise konu ile ilgili araştırmalar yer almıştır. Araştırmanın üçüncü bölümünde araştırmanın yöntemiyle ilgili olarak araştırmanın modeli, örneklemi, veri toplama araçları ve verilerin analizi başlıkları altında sunulan bilgi yer almaktadır. Dördüncü bölümde araştırma ile ilgili bulgular ve yorumlara yer verilmiş, araştırmanın son bölümünde sonuç ve öneriler yer almıştır.