Abstract:
ÖZET Anahtar Kelimeler: Orta öğretim, yüksek öğretim, rehberlik sistemi. Bu araştırma, Türk Eğitim Sisteminde Ortaöğretim kurumlarından Yükseköğretim kurumlarına geçerken öğrencilerin karşılaştıkları yönlendirme ilgili yaşadıkları sorunlar ve bu yönlendirmenin ne derece etkili olduğu üzerine yapılan araştırma konu ile ilgilenenlerin tartışmasına sunmayı ve bu tartışmalarda ilgililerin kullanımı için veri sunmayı amaçlamaktadır. Araştırma Ortaöğretim kurumlarının son sınıflarında okumakta olan ve üniversiteye hazırlanan öğrencilerin yükseköğretime geçişle ilgili yönlendirme üzerine görüşlerine başvurulmuştur. Araştırmanın evreni İzmir ili Menemen ilçesi belediye sınırları içinde kalan ortaöğretim kurumlarında öğrenimine devam eden ortaöğretim öğrencilerinden oluşmaktadır. Örneklem seçiminde oranlı küme örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Analizler sonucu bulunan görüşlerin dağılımı ve görüşlerin varyans değerleri tablolaştırılarak yorumlanmıştır. Türk Eğitim sisteminde ortaöğretimden yükseköğretime geçişteki yönlendirme sisteminin etkililiği üzerine yapılan araştırmada öğrenci görüşleri, okul türü, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi, gelir ve ikamet yeri değişkenlerine göre değerlendirilerek kısaca aşağıdaki bilgiler elde edilmiştir. Öğrencilerin ortaöğretim okulunu seçerken özellikle alacakları diplomanın seçtikleri mesleğe hazırlayıcı nitelikte olması ve üniversite sınavını kazamama sonucunda da bir meslek sahibi olma düşüncesine sahip olmuşlardır. Okul seçimlerini etkileyen faktörler arasında okulun çevrede iyi eğitim veren bir kurum olması, üniversite kazanma şanslarının artması da bulunmaktadır. Yönlendirme açısından bakıldığında öğrencilerin gelecekleri ilgili kararları ortaöğretim döneminde aldıkları ancak yönlendirmenin başarısız olduğu yeterli olmadığı görüşüne sahip olmuşlardır. Öğrenciler ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bir yönlendirme sınıfından sonra ortaöğretim tercihinde bulunmak istediklerini de belirtmişlerdir. Öğrencilerin sınav sistemine yönelik görüşlerinde okullar arası alan katsayısı kullanılmasını ifade etmişlerdir. Öğrenim gördükleri okulda seçtikleri alanlar ve derslerinin yükseköğrenim hedeflerine ulaşmalarında yardımcı olacağını belirtmişlerdir. Ayrıca yükseköğrenime geçişte öğrencilerin tercihlerinin lise alanları dışında olmamasını belirtmişlerdir.