Abstract:
SAÜ, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tez Özeti Tezin Başlığı: Hipermedyanın Analog Elektronik Öğrenimine Etkisi (Tekirdağ Endüstri Meslek Lisesi Örneği)Tezin Yazarı: K.Tolga SAATCİOĞLU Danışman: Yrd.Doc.Dr. Çetin BAYTEKİNKabul Tarihi: 1209.2005Sayfa Sayısı: VI (ön kısım) + 64 (tez) + 18 (ekler) Anabilim Dalı: Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi İnsanoğlu, bilim ve bilimsel araştırmalarla geliştirdiği günümüz teknolojisinin olanaklarıyla yetinmeyip, yeni teknolojik buluşlara yönelir. Bu yönelimde, artan bilgi ile bilginin yönetimi ve kullanımı etkin rol oynar. Teknoloji ve buna bağımlı bilişimin gelişimi, dünyayı küçültürken, bilgiye erişen ve bilgiyi kullanan toplumları daha ileri noktalara taşır. Bilgi ve iletişim teknolojilerinin sürekli gelişmesi, yeni teknolojik gelişmelerin her alanda olduğu gibi eğitim-öğretim alanında da takip edilmesini ve uyarlamalar yapılmasını zorunlu hale getirir. Birey ve toplum, gelişen teknoloji karşısında mesleki ve teknik eğitime daha fazla gereksinim duyar. Bu gereksinim, mesleki ve teknik eğitim sorunlarını da beraberinde getirir. Hissedilen sorunların çözüm arayışları, yeni bilişim teknolojileri ve öğrenme-öğretme ortamlarının mesleki ve teknik eğitime girişini zorlar. Öğrenme ve öğretimde hızla değişen ve yaygınlaşan bireysel öğrenme ve öğretim bu girişimlerin temelidir. Bireysel öğretimin destek aracı olarak bilgisayar, öğrenme ve öğretmeyi hızlandırmaktadır. Bilgisayarların öğretim ortamlarında kullanılmasının en önemli avantajlarından biri, çok sayıda duyu organına hitap ederek öğrenme düzeyini artırması ve öğrenilenlerin kalıcılığım sağlamasıdır. Bu nedenle; animasyon, resim, canlandırma ve sesin birlikte kullanılmasıyla öğrenme ortamlarının geleneksellikten kurtarıldığına ve öğrenme düzeyinin artırıldığına dikkat çekilir. Tez çalışmasında; demokratik bir ortamda gençleri yaşama hazırlamada mesleki ve teknik eğitimin esas aldığı uygun öğrenme ortamı hazırlama, gerekli becerileri geliştirme ve istenilen davranışları oluşturma hedefleri doğrultusunda, öğretim ve öğrenmede hipermedyanın kullanımından bahsedilip, Tekirdağ Anadolu Teknik, Teknik Lise ve Endüstri Meslek Lisesi'nin Elektronik Bölümü onuncu sınıf Analog Elektronik dersinin hipermedya ile sunumu amacıyla geliştirilmiş olan örnek bir öğretim programı tanıtılır. Deney grubu olarak Anadolu Teknik Lise öğrencileri, kontrol grubu olarak da Endüstri Meslek Lisesi öğrencileri seçilir. Uygulama sonuçlan, hazırlanan hipermedya öğretim programının etkinliğini ortaya çıkarır. Uygulamada elde edilen bulgular doğrultusunda tasarımcılara, öğretmenlere, öğrencilere ve Milli Eğitim Bakanlığı yetkililerine yönelik öneriler sunulur. Anahtar Kelimeler: Bilgisayar destekli öğretim, hipermedya, elektronik öğretimi, öğretim materyali hazırlama, öğrenme-öğretme ortamı.