Abstract:
ÖZET Anahtar Kelimeler: Kariyer planlama, İnsan Kaynakları Yönetimi, Yönetim 1970 ve 1980'li yıllarda hızla etkisini hissettiren küreselleşme olgusu, pek çok alana yayılmış bir etkinliği simgelemektedir. Özellikle üretim ve yönetim modellerinin çok farklı nedenlere bağlı olarak yaşadıkları değişim evresi, küreselleşme kavramının daha çok telaffuz edilmesine yol açmıştır. Teknolojide meydana gelen gelişmelerle birlikte, teknolojiyi üreten de kullanan da insan olduğu için "insan" kavramı daha da önem kazanmış, farklılık yaratacak unsurun teknolojiyi etkin kullanacak olan insan unsuru olduğu benimsenmiştir. Bu nedenle "insan"a yatırım yapılması, yetkilendirilmesi ve motive edilmesinin gerektiği anlaşılmıştır. Bu gelişmelerin ürünü olarak "insan odaklı yönetim" anlayışını somut bir sonuç olarak algılamak mümkündür. Örgütler rekabette başarı sağlanmasında "insan" unsurunun önemi öncül şart olarak algılamaya başlamışlardır ve bu yönde yatırımı, bir maliyet unsuru olarak görmekten vazgeçmişlerdir. Bu değişimlerden doğan insan kaynaklan yönetimi içinde kariyer yönetimi ve bireysel ve örgütsel kariyer planlama olguları doğmuştur. Turizm işletmeleri tarafından yeniden yapılanma ve daha hızlı gelişim sağlama, modernleşme sürecinde değişime ayak uydurma, rekabet şartlarında kaliteli ve uzun vadeli stratejiler belirleyerek çalışanlarının ve özellikle yöneticilerinin gelişimini desteklemek ön planda tutulmaktadır. Kariyer yönetimi, kariyer gelişim ve kariyer planlama çalışmalarıyla, işgörenin bilgi ve yeteneklerini maksimum verimlilikte ortaya koyma, işletmenin kaliteli hizmet anlayışını oluşturmak için temel olarak görülmektedir. Turizm işletmelerinde mevcut konumda, sistematik olarak yürütülen aşamalı planlarla, kariyer haritaları, kariyer yolları ile kariyer kalıplarının benimsenmesi, bireylerin ilgi alanlarını iş aileleri kapsamında uygun grupsal çalışmalarla hizmet kalitesini artırarak işgörenin yetiştirilmesi amaçlanmaktadır. 21. yüzyıl, rekabet şartlarını güçlü kılarak dünya pazarlarında daha fazla pay almak için işgörenin temel kaynak oluşturduğu hizmet işletmelerinin, kaliteli hizmet anlayışını ortaya koyarak işletme içinde insan kaynakları yönetim departmanına ait uzman, danışman, koçluk, iş atölyeleri ve hatta işletme dışından kariyer danışmanlıklarıyla ortak yeni oluşumlara açık olmalarının çok önemli olduğu anlaşılmıştır. Bugün Türkiye koşullarında, modern yatırımların yer aldığı 4 ve 5 yıldızlı ulusal ve uluslar arası otel işletmelerinde uzun vadeli kariyer planlaması bilincinde olan işgörenin sayıca çok fazla olmadığı ve en kısa zamanda bu işletmelerdeki insan kaynakları yönetimi ve kariyer planlama uygulamalarının yeniden gözden geçirilerek güncel bir şekilde düzenlenmesi zorunludur.