Abstract:
ÖZET Toplam Kalite Yönetimi uygulamalarının ülkemizde mal üreten örgütleri oldukça etkilediği görülmektedir. Okul; mal üreten bir fabrika değildir ama bu söylem, okullarda verimlilik ve etkinliğin üzerinde durulmayacağı anlamına gelmemelidir. Bu nedenle TKY uygulamalarını eğitim örgütleri ve yönetimleri de kabullenmek ve uygulamak zorundadır. Dolaysıyla gelişmiş ülkeler düzeyine çıkmayı hedefleyen ve gelişmekte olan ülkelerin eğitim seviyelerini yükseltebilmek için öncelikle eğitim yönetimlerinin nitelik ve kalitesini yükseltme yoluna gitmeleri daha rasyonel olacaktır. Bu anlayış doğrultusunda yapılan çalışma, TKY'nin en önemli unsuru olan "müşteri menmuniyetinin" esas alındığı ve değerlendirildiği bir anket çalışmasıdır. TKY uygulamalarına geçiş aşamasında ve bu uygulamaların ileriye yönelik geliştirilmesinde kaynak olarak değerlendirilebilecek tarzda hazrrlanmıştır. Sakarya Üniversitesi Vakfı Koleji'nin 125 öğrencisine uygulanan anketin neticesinde öğrencilerinin çoğunluğunun okuldaki uygulamalardan memnun oldukları tespit edilmiştir. Memnuniyetsizliklerini belirttikleri konular ise; teneffüslerin yetersizliği ve ders aralarında dinlenememeleri, öğrencilerin okul kararlarında görüş sahibi olmamaları, yönetim ve müdür ile olan diyaloglarının yetersizliği, öğrenci işleri, yemekhane ve servisler hakkındaki sıkıntıları, not dağıtımının objektif olmayışı gibi hususlardır. Araştırmanın birinci bölümünde çalışmanın amacı, önemi ve metodolijisi tanımlanmıştır. İkinci bölümde Toplam Kalite Yönetiminin tanımı, özellikleri, unsurları ve eğitim kurumlarmda uygulanabilirliği gibi konulara değinilmiştir. Üçüncü bölüm, öğrenci memnuniyet seviyelerinin değerlendirmeleri için öğrencilere sunulan anketlerin analizleri ve yorumlanmalarım içermektedir. Dördüncü ve son bölümde ise, öneriler ve sürekli iyileştirme doğrulutusunda yapılabileceklerden bahsedilmiştir. Anahtar Kelimeler: TKY, Anket, Analiz, Üniversite, Öğrenci