Abstract:
ÖZET Anahtar Kelimeler: İnternet, E-İmalat, Sanal Fabrika, Web Tabanlı Üretim, İmalat Teknolojileri Günümüzde, ulusların ekonomik gelişmişlik ve refah düzeyini etkileyen en önemli faktörlerden biri üretimdir. Hizmet üretimini bir yana bırakıp üretimi fiziksel üretim olarak düşünürsek karşımıza ülkelerin uluslararası pazarda rekabet gücüne sahip olabilmelerinin anahtarı olan sanayileşme olgusu çıkar. Uluslararası piyasada rekabetin ön şartı sanayileşme sürecinde rakiplerle en azından aynı yere gelebilmiş olmaktır. Modern iş dünyasında hatta ülke yönetiminde bir çok faaliyet elektronik ortama taşınmış durumdadır. Günümüzde, e-devlet, e-ticaret, e-öğrenme gibi, bilişim teknolojilerine dayalı pek çok yeni kavram toplum hayatında yerini almış durumdadır. Bugün müşteriler siparişlerini internet üzerinden verebilmekte, bir çok finansal işlem elektronik olarak yapılabilmekte, öğrenciler internet üzerinden derslere devam ederek diploma sahibi olabilmektedirler. Bilişim 2 1. yüzyıla damgasını vuran en önemli ekonomik kaynaklardan biri olmuştur. Çağımızda işletmeler hedeflerine ulaşmada interneti kullanabilmekte ve internet teknolojisinin sınırsız imkanlarından faydalanabilmektedirler. Bu tezin amacı, KOBİ'lerde uygulanabilecek bir E-imalat modelinin geliştirilmesi ve uygulanabilirliğinin gösterilmesi. Buradan hareketle tezin birinci bölümünde üretim, üretim sistemleri, üretim sistemlerinin sınıflandırılması, imalat işlemleri ve ileri imalat teknolojileri konularına değinilmiştir. Tezin ikinci bölümünde, imalatın tarihçesi incelenmiştir. Bu bölümler, imalat tarihinin 1770 ile 1970 yılları arasındaki dönemini ve 1980'den günümüze kadar olan dönemini kapsamaktadır. Bu bölümde imalatın kavramının geçirdiği evreler açıklanmıştır. Tezin üçüncü bölümü e-imalat konusunda literatür taramasından oluşmaktadır. Bu bölümde e-imalat kavramı hakkında geçmiş yıllarda yapılan çalışmalara kısaca değinilmiştir. Tezin dördüncü bölümünde e-imalat'ın ne olduğu açıklanmıştır. Bu bölümde e-imalat tanımlanmış, e- imalatın gerekliliği tartışılmış ve e-imalat için gerekli olan araçlardan bahsedilmiştir. Tezin beşinci bölümünde bir e-imalat uygulama örneği verilmiştir. Bu bölümde, internet teknolojisi, sanal fabrika, ilişkisel pazarlama, sanal fabrika çevresi ve sanal fabrika uygulamasının rekabetçi avantajları konularından bahsedilmiştir. Tezin altıncı ve son bölümünde, günümüz imalat işletmelerinin sorunlarından bu sorunlar için geliştirilen çözümlerden bahsedilmiş ve geliştirilen sanal fabrika modelinin günümüz imalat işletmeleri açısından sağladığı avantajlar üzerinde durulmuştur.