Abstract:
ÖZET Anahtar Kelimeler: Empati, Empatik Yaklaşım, Empatik Beceri, Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Dersi, Din Eğitimi Bu çalışmada, son zamanlarda insanlar arası ilişkilerde adından sıkça söz edilmeye ve üzerinde önemle durulmaya başlanan "empati" kavramının din eğitimi alanındaki işlevi incelenmiştir. Araştırma sürecinde empati kavramının içinden çıktığı bilim dalı başlangıç noktası alınarak, bu kavramın çokça ilişkilendirildiği bilim dallarının konu ile ilgili verileri bir araya getirilmiştir. Bunlar genel olarak; psikoloji, iletişim ve eğitim bilimi dallandır. Konu üzerindeki bu bilim dallarında geliştirilen düşünce ve yargılardan yola çıkarak din eğitimi bilimi çerçevesinde bu bilgiler analiz edilerek yeni yaklaşımlarla yorumlanmıştır. Araştırmanın ilk bölümünde empati ile ilgili kuramsal açıklamalara yer verilmiş, din ve ahlak öğretiminde empatik yaklaşıma örnek sayılabilecek Kur' an ve Hadis verileri kaynaklar taranarak çıkarılmıştır. İkinci bölümde ise empatinin, eğitim-öğretim süreçleri dikkate alınarak Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Dersindeki fonksiyonları incelenmiştir. Üçüncü bölümde ise öğrencilere empati becerisini kazandırmada öncelikle öğretmenin sahip olması gereken bilgi ve becerilere dikkat çekilerek empati eğitiminde etkili olabileceği düşünülen ders işleyiş yöntem ve teknikleri örnekleriyle beraber sunulmuştur. Araştırma, ilköğretim okullarında Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Dersi ve bu dersin öğretmenleriyle sınırlandırılmıştır. Bu araştırma ile empatinin ilköğretim okullarında din eğitiminin hedeflerinin yanısıra genel eğitim-öğretimin amaçlarının da gerçekleştirilmesinde önemli bir yerinin ve katkısının olduğu sonucuna varılmıştır. Yapılan bu çalışmayla din eğitiminde empatik yaklaşımın faydalarına dikkat çekilerek konu ile ilgili daha kapsamlı teorik ve deneysel çalışmalara zemin hazırlandığı düşünülmektedir.