Abstract:
ÖZET Toplam kalite yönetimi ve uygulama araçları dünyada yaygın olarak kullanılmaktadır. 1980'li yılların sonlarından itibaren ülkemizde, kâr amacı güden endüstriyel kuruluşlarda bu uygulamalardan bahsedilmektedir. Kamu kesiminde ve kâr amacı gütmeyen kuruluşlarda ise Toplam Kalite Yönetiminin ve uygulama araçlarının yeterince algılandığını ve uygulandığını söylemek oldukça zordur. Gelişen rekabet koşullan, müşterilere daha kaliteli, daha ucuz, daha kısa sürede mal ve hizmet sunmayı zorunlu hale getirmiş, işletmeler müşteri odaklı olmak zorunda kalmışlardır. Bu nedenle son zamanlarda Toplam Kalite Yönetimi ve uygulama araçları bütün dünyada yaygın olarak kullanılmaya başlanmıştır. Belediyelerin Yeni Yönetim Anlayışı ile birlikte, değişime ayak uydurmaları zorunlu hale gelmiştir. Bu nedenle, Toplam Kalite Yönetimi ve uygulama araçlarından biri olan kıyaslamanın önemi giderek artmaktadır. Çalışmanın amacı, önemli bir yerel yönetim birimi olan belediyelerde,kıyaslama (benchmarking) tekniğinin uygulanabilirliğinin araştırılmasıdır. Birinci bölümde kıyaslama (benchmarking) kavramı, kıyaslamanın unsurları, özellikleri, amaçlan, nedenleri, yararlan, ilkeleri, önemi, yeni yönetim yaklaşımları ile olan ilişkisi ve kıyaslamanın ahlaki boyutu incelenmiştir. İkinci bölümde, kıyaslama çeşitleri, kıyaslamanın aşamalan ve uygulanması üzerinde durulmuştur. Üçüncü bölümde ise, belediyelerde bir yönetim tekniği olarak kıyaslamanın Yeni Kamu Yönetimi Yaklaşımı içindeki yeri, belediyelerde kıyaslama (benchmarking) çeşitleri, aşamalan ve uygulaması ele alınmıştır.