Abstract:
ÖZET Günümüzdeki ekonomik koşullar nedeniyle, firmalar arası rekabet artmış ve bu rekabete karşı koyabilmek için şirketler çeşitli çalışmalar içine girmiştir. Küresel hale gelen Kamu Kuruluşlarının istekleri de; daha kaliteli, düşük maliyetli mamuller elde etmek ve isteklerine zamanında cevap verilerek gidermeyi, amaç edinmeye başlamıştır. Kamu Kuruluşları ve bazı özel sektörler, hammaddeyi malzemeyi, doğru işlem sürecini ve üretimi tamamlanan mamulleri mümkün olan en düşük maliyetle elde etmeyi düşünmektedirler. Bu bir nevi dış kaynak kullanma gereksinimi demektir. Günümüzde, yalnızca bilgi sistemleri hizmetlerinde değil, satm alma, planlama, üretim, dağıtım, pazarlama vb. bir çok temel etkinliği, tek kuruluşun çeşitli işlevsel birimleri yerine, farklı "uzman" kuruluşlar tarafından gerçekleştirilmesi yaygınlık kazanmaktadır. Her bir hizmetin, o alanda uzmanlaşmış kuruluşlarca çeşitli alıcılara satılması yaklaşımına dayalı bir yeni örgütleme biçiminin yakın gelecekte daha da önem kazanması beklenmektedir. Bu önemden dolayı bu tez çalışmasında dış kaynak kullanımı kapsamlı bir şekilde ele alınmıştır. İşletmeler; kontrol edilemeyen maliyetler, performanstaki düşmeler, yoğun dış kaynak baskısı firma içi rahatsızlıkların ortadan kaldırılması ve yeni yatırım ihtiyacı gibi durumlarda dış kaynaktan yararlanma karan alırlar. Dış kaynaktan yararlanma sürecinde; kararın alınması, işi yapacak ortağın seçimi, sözleşme imzalanması ve dış kaynak değerlemesi yer alır. Dış kaynaktan yararlanma, satın alma veya stratejik iş birlikleri oluşturmak şeklinde gerçekleşmektedir. Yüz yıllar boyunca zayıf rekabet ortamında, sınırlı düzeyde teknoloji kullanımı ile sınırlı sayıda ürün çeşidi üzerinde yoğunlaşan işletmeler, gerek iç piyasada kalite ve ucuz mamul elde edebilmeleri, gerekse dış pazarlardaki benzer işletmelerle rekabet edebilmeleri için tüm faaliyetlerinde en iyi olmaya gayret göstermeleri ve bunu koruyabilmek için sürekli olarak gelişmelere adapte olabilmeleri oldukça önemli hale gelmiştir. Buna göre, işletmelerin temel hedefleri de kalite, maliyet, işlevsellik ve pazarda tam zamanında hazır bulunma şeklinde değişmiştir. X