Abstract:
ÖZET İnsanların etkileşimde bulunduğu her ortamda çatışma kaçınılmaz bir olgudur. Bireyler,gruplar ve örgütler amaçlarım gerçekleştirmek için çalışırken diğer bireyler, gruplar ve örgütlerle sürekli etkileşim içindedirler. Bu etkileşim sürecinde taraflar arasında ilişkilerde ve etkinliklerde uyuşmazlık veya tutarsızlıklar iki taraf arasında çatışmayı doğurur. Belirli otoriteye sahip insanlar uyum için insanları zorlayabilmektedirler. Bu zorlama ise belirli direnç ve uyuşmazlıklara yol açmaktadır. Böylece ortaya çıkan çatışmalar toplumun tüm kesimlerine yayılabilmektedir. Doğal olarak gelişim süreci içinde de toplumsal barışı etkilediği söylenebilir. Bu araştırmada ilköğretim okullarındaki öğretmen, idarecilerin karşılaştıkları çatışma nedenleri ve bu çatışmaları çözme konusunda kullanmış oldukları çatışma çözüm stratejilerini tespit etmek amacı ile yapılmıştır. Sakarya ili Adapazarı merkez ilçesinde bulunan 13 ilköğretim okulunda 460 öğretmen ve idareciye uygulanmış 342 anket geri dönmüş ve yapılan değerlendirmede 301 anket geçerli sayılmış ve bilgisayar ortamında SPSS paket programına aktarılmıştır. ilköğretim okullarında yönetici ve öğretmenlerin çatışma nedenleri ve çözüm yöntemleri konusunda toplanan veriler SPSS (Statistical Package For Sciences) istatistik paket programında analiz edilmiştir. Verilerin analizinde deneklerin çatışma nedenlerine yönelik görüşlerinin analizinde çapraz tablo analizi yapılmış, deneklerin görüşlerine ilişkin farklar 0.05 anlamlılık düzeyinde t-testi ve tek yönlü varyans analizi teknikleriyle analiz edilmiştir. Araştırma sonunda ilköğretim okullarında yönetici ve öğretmenler arasındaki çatışma nedenleri ve çözüm yöntemlerine ilişkin bulgular incelendiğinde, özellikle çatışmaların yoğun bir biçimde yaşandığı belirtilebilir. Öğretmenlerin, idarecilere göre daha yüksek düzeyde okullarından ayrılmayı düşünmeleri,öğretmenlerin çalıştıkları okullara olan bağlılık düzeylerinin idarecilerden daha düşük olduğunu göstermektedir. VII