Abstract:
ÖZET Günümüz pazar şartları hızlı bir değişim yaşanmaktadır. Bu değişim sadece firmaların faaliyetlerinde değil, tüketici davranışlarında da kendini hissettirmektedir. Artan küreselleşme ile birlikte günümüz modern tüketicileri giderek daha da bilinçlenmekte ve daima daha iyisini istemektedir. Özellikle de alternatiflerin artışıyla birlikte alışveriş bağlanımda tüketiciler son derece seçici davranmaya başlamışlardır. Bu seçicilik mağaza seçiminde de kendini göstermektedir. Geleneksel mağaza ile satış yöntemi halen perakendecilik sektörünün önemli bir kısmını oluşturmaktadır. Sayılan giderek artan alışveriş merkezleri sundukları çeşitlilik, fiyat uygunluğu, hizmet kalitesi ve alışveriş kolaylığı ve rahatlığı gibi nedenlerden dolayı tüketicilerce tercih edilmektedir. Ancak, bu durum şehir merkezlerinde yerleşik bir çok mağaza için ciddi sorunlar yaratmaktadır. Bunun da ötesinde, şehir dışma kayan ticaret sebebiyle sadece esnaf değil şehrin ekonomisi ve sosyal canlılığında zayıflama meydana gelmektedir. Dolayısıyla, Adapazarı gibi bu durumla karşı karşıya olan şehirler ticari faaliyetlerin canlandırılması ve dışa kaynak akışını durdurmanın yollarını aramaktadır. Adapazarı bağlamında yapılan bu çalışma ile insanların alışveriş alışkanlıkları, insanları şehir dışma alışverişe iten nedenlerin neler olduğu, insanların Adapazan'nda nelerin eksikliğini hissettiklerini, şehir dışında cazip olan unsurların neler olduğu ve Adapazarı' ndaki ticari hayatın nasıl algılandığını ortaya koymaya çalışmaktadır. Bulgular ışığında tüketim alışkanlıkları konusunda değerlendirmeler yapılarak pazarlama ve satış açısından olası çözümler üzerinde değerlendirmeler yapılmaktadır. Araştırma bağlamında bir anket çalışması ile birlikte yüzyüze mülakatlar ve fokus grup teknikleri yardımıyla derinlemesine bilgi alınmaya çalışılmıştır. Bulgular, insanların genellikle Adapazarı'ndaki perakendecilik faaliyetlerinin yetersizliği ve esnafın profesyonellikten uzak olması sebebiyle şehir dışma gittiklerini işaret etmektedir.