Abstract:
ÖZET İnsan yaşamının vazgeçilmez parçası olan tüketim; sağlıklı ve güçlü bir toplumun oluşumu, ekonomik ve sosyal yönden gelişimi ve refah düzeyinin artırılmasında önemli bir etkendir. İletişim olanaklarının artması, teknolojik yenilikler, ürün yelpazesinin genişlemesi, tüketimi arttıran reklamlar, tüketiciyi memnun etme çabalan, cazip kampanyalar, hipermarketler; tüketimi kamçılamakta ve sonuçta sürekli, şiddetli bir talep artışı yaşanmaktadır. Tüketici davranışları, günümüz modem pazarlama bilimi açısından çok önemli bir rol üstlenmektedir. İnsan davranışları değiştikçe tüketici davranışları da değişmektedir. Tüketici davranışları psikolojik, sosyolojik, antropolojik, biyolojik vb. açıdan çok geniş bir yelpazeye sahip etkileşimler içerisindedir. Günümüz tüketicisi, alışverişlerinde daha bilinçli davranış sergilemektedir. Artık tüketici modern pazarlama dünyasının merkezine oturmuştur. Üreticiler, ne üretirsem satarım anlayışım terk etmek zorunda kalmış ve tüketici davranışlarını mercek altına yatırmışlardır. Günümüz tüketicisi herhangi bir ürünü satın alırken artık sağlık faktörünü de göz önünde bulundurarak, ürün hakkında detaylı bilgi sahibi olmak istemektedirler. Aldığı ürünü sorgulayan ve hakkını arama yoluna giden daha bilinçli bir tüketici kitlesi oluşmuştur. Çalışmada tüketiciler üzerinde bir anket uygulaması yapılmıştır. Anket sonuçlan çeşitli istatistiksel yöntemler kullanılarak değerlendirilmiş ve elde edilen sonuçların pazarlama stratejileri yönünden önemi üzerinde durulmuştur.