Abstract:
ÖZET Teknolojik gelişmelerin inanılmaz düzeye ulaştığı günümüzde, bu gelişimi ve değişimleri yakalamak şüphesiz tüm toplumların hedefidir. Bunu gerçekleştirmenin ilk adımının yabancı dil öğretilmesi olduğu görüşü birçok kesimce hakimdir. Bu düşünceyle ülkemizde eğitim kademelerinin ilki olan ilköğretimden başlayarak yabancı dil eğitimi verilmektedir. Fakat yabancı dil öğretimi, ülkemizde çeşitli düzeydeki okullarda önemli savurganlık alanlarından birisidir. İlköğretimden üniversite öğretimi sonuna değin, ortalama 10-12 yıl, haftada en az iki ile dört saat yabancı dil öğretimine ayrılmakta, ancak yine de üniversiteyi bitirenlerin çoğu yabancı dili özel dershanelerde öğrenmeye çalışmaktadırlar. Bu araştırmanın amacı Türk milletinin ileri uygarlık düzeyine ulaşmasındaki araçlardan biri olan yabancı dilin, ilköğretim okullarındaki eğitim sorunlarını irdelemek ve bu sorunları olası çözüm yollarını üretmektir. Eğitimin her alanında sürekli ve hızlı bir değişim olduğundan dolayı, Türk eğitim sistemini her alanında sürekli bu ve benzeri araştırmaların yapılması gerekliliği ortaya çıkmaktadır. Çalışmada ilk önce eğitim - öğretim kavramları ortaya konarak, konumuz bütünlüğünde Türk eğitim sistemine ve eğitim kademelerini kısaca değinilmiş, tezimizin konusu olan ilköğretim kademesinin eğitim sistemimizdeki yeri, önemi ve amaçlan anlatılmıştır. Ülkemizdeki yabancı dil eğitimine genel bir bakışla ilköğretim kademesinin yabancı dil eğitimindeki amaçlan açıklanmıştır. Yapılan anket çalışmalan, görüşme ve literatür taraması ile Türk Milli Eğitim sistemindeki ilköğretim kademesinde hedeflere nedenli ulaşılabildiği ve hangi sorunlarla karşılaşıldığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Sonuç bölümünde ise bu sorunlara atıfla çözüm önerileri üretilmiştir. Tezin kapsamı olarak doğu Marmara bölgesi belirlenmiş, anket çalışmaları için Sakarya ili baz alınmıştır. Anket çalışmasında eğitimin içerisinde yer alan öğretmen ve öğrenciler üzerinde durulmuştur. Sonuç olarak yabancı dil eğitim-öğretim programının günümüz şartlanna göre yeni yöntem ve öğretim tekniklerine uygun olarak ele alınması gerektiği ortaya çıkmıştır. Aynca eğitim yöntem ve malzemeleri belirlenirken, Türk eğitim sistemindeki okul ortamlan göz önünde bulundurmalıdır. Bununla paralel olarak öğretmenlerin hizmetiçi eğitimlerle yeni teknolojilere ve yöntemleri kullanmaya özendirilmesi gerektiği belirlenmiştir.