Abstract:
ÖZET Anahtar kelimeler: İlkokuma yazma, eğitim programı, çözümleme yöntemi Bu araştırma, 1948 ve 1968 ilkokul Türkçe programlarının ilkokuma yazma öğretimi açısından karşılaştırılmasını içermektedir. Okuma ve yazma becerisi, bireyin, yaşamı boyunca kullanacağı temel becerilerini kapsamaktadır. Bugünkü çağdaş uygarlığın büyük ölçüde okuma yazmaya dayanan bir uygarlık olduğu söylenebilir. Okuma ve yazma aracılığıyla toplumlar bilimsel ve kültürel birikimlerini sonraki kuşaklarına aktarabilmiş, bunun sonucunda da bugünkü uygarlık düzeyine ulaşılmıştır. Okuma-yazma, birey için hayat boyu devam eden bir eğitim-öğretim etkinliğidir. Her şeyden önce okul çalışmalarında ve derslerde başarılı olmak için iyi bir okuyucu olmak gerekir. İlkokuma-yazma becerisi yeterli olmayan öğrencilerin diğer derslerde de başarılı olması güçtür. İnsanların mesleklerinde ilerleyebilmeleri de iyi bir okuyucu olmalarına bağlıdır. Nasıl ilkokul her şeyin temeli ise, ilkokuma ve yazma öğrenimi de ilkokulun temelidir. Bireyin çocukluktan itibaren bütün okul başarısı, öncelikle ilkokuma yazmada göstereceği başarıya bağlıdır. Bu bakımdan ilkokuma ve yazma öğretiminin amacı, çocuğa her ne şekilde olursa olsun bir okuma yazma becerisi kazandırmak değil, çağdaş yöntem ve tekniklere uygun bir okuma yazma becerisi kazandırmaktır. Bu da ancak, "Cümle Yöntemi"nin amacına uygun olarak uygulanması ile mümkün olacaktır. Çünkü çağdaş yaşam; hızlı, doğru, anlayarak ve eleştirerek okuma ile örneğine uygun, işlek ve okunaklı bir yazı becerisini gerektirmektedir. Araştırmada, konu ile ilgili literatür taraması yapılarak öğretmen ve öğrenci açısından en yararlı metot olarak görülen çözümleme metodunun ilkokuma yazma öğretiminde 1948 ve 1968 ilkokul programlarında nasıl ele ahnarak aralarındaki farklar ve benzerlikler tespit edilmeye çalışılmıştır.