Abstract:
ÖZET Bu araştırmada Avrupa birliğine üye ülkelerden biri olan Hollanda'nın eğitim sistemi ile Türk eğitim sistemi karşılaştınlmıştır. Bu araştırmada amaç Hollanda ve Türkiye eğitim sistemlerinde, ilköğretimde yönetimi yakından tanımak, iki sistem arasındaki farklılıkları ortaya koymaktır. Bu amacı gerçekleştirmek için iki ülkedeki ilköğretim okullarının kendi bütünlüğü içerisinde yönetim yapılan ele alınmıştır. Buradaki hedefimiz çalışmamız çerçevesinde objektif bir karşılaştırma yapmaktır. Değişen dünyada ülkeler sorunlarım çözerken birbirlerini dikkatle izlemekte ortak kararlar almaktadır. Birçok alanda ülkeler arasındaki karşılıklı izlemede ele alınan alanlardan biri de eğitimdir. Karşılaştırmalı eğitim bir ülkenin başka bir ülkenin eğitim sistemini aynen alması değildir. Sorunların çözümünde bilimsel anlayışı kuvvetlendirmektir. Benzer ve farklı sorunların çözümünde daha önce yapılmış çalışmalardan geniş bir çerçevede inceleyerek yararlanmaktadır. Çalışmanın birinci bölümünde eğitim sistemlerine etki eden doğal ve sosyal faktörler, ikinci bölümünde yöntem, üçüncü bölümünde Türkiye ve Hollanda eğitim sistemlerinin genel yapısı, dördüncü ve son bölümde, Türkiye ve Hollanda eğitim sistemlerinin ilköğretimde yönetim yapı ve süreçleri genel olarak karşılaştınlmıştır. Ulaşılan bulgular doğrultusunda karşılaştırmalar yapılarak, Türk eğitim sistemi çalışmayla ilgili öneri ve temenniler sunulmuştur Elde edilen bulgulara dayanarak Türkiye ve Hollanda eğitim sistemlerinin ilköğretimde yönetim yapı ve süreçleri genel olarak karşılaştırdığında, Hollanda'da yönetim ve yetki daha çok yerel otoriteye, Türkiye'de ise daha çok merkezi otoriteye ait olduğu sonucuna vanlmıştır.