Abstract:
ÖZET Anayasamızın mahalli idareler başlıklı 127. maddesinde tanımlanan ve 1930 yılında yayımlanan 1580 sayılı Belediye kanununda görev, yetki, sorumluluk ve teşkilatlanma esasları belirlenmiş olan belediyeler, kanunda "beldenin ve belde sakinlerinin mahalli mahiyetteki müşterek ve medeni ihtiyaçlarını tanzim ve tesviye ile mükellef hükmi bir şahsiyet" olarak tanımlanmaktadır. Kamu kaynaklarını kullanarak bir çok alanda vatandaşa hizmet sunan belediyelerin sundukları bu hizmetlerin kamu kaynaklarının verimli bir şekilde kullanarak ve kaliteli olarak üretilmesi ancak hizmeti hazırlayan ve sunan personelin kalitesi ve personele yönelik yönetim anlayışının kalitesiyle iç içe bir durum arz etmektedir. Çalışma yaşamında, teknolojide ve yönetimde hızlı bir değişim ve gelişim yaşanmaktadır. Bu değişim rüzgarı personel yönetimi alanında da gözlenmektedir. İnsan merkezli ve bireyi bir değer olarak gören personel yönetimi anlayışı günümüzün hakim görüşü haline gelmiştir. Bu yaklaşımdan uzak olarak kaliteli mal veya hizmet üretimi ister özel ister kamu kesiminde mümkün görülmemektedir. Bu çerçevede Uluslar arası Standartlar Örgütü "ISO" 2000 yılında yaptığı revizyonda insan kaynaklarını ayrı bir başlık altında ele alarak, standardı uygulamak isteyen kuruluşlarca da konunun ayrıca ele alınmasını ön görmüştür. ISO 9001:2000 standardım uygulamak ve kuruluştan belgelenmek isteyen kurumların mevcut yapıları içindeki personel yönetim sistemlerini ele alarak standardın ön gördüğü şekilde yeniden yapılandırmaları gerekmektedir. Yemden yapılanma çalışmaları çerçevesinde ilk önce mevcut durum tespiti yapılmak, sonra standardın ön gördüğü insan kaynaklan işlevlerine yönelik yapılması gerekli olanlar ortaya konarak yani yapı oluşturulmaya çalışılmalıdır. Yeni yapının oluşturulması sonrası bu yapı bir disiplin içinde izlenerek sürekliliği sağlanmalıdır.